Innovaatio: Siitä puhe mistä puute?

Olin taannoin Talouselämän järjestämässä innovaatioseminaarissa. Yksi mieleenpainuvimmista esityksistä oli Tampereen Uuden Tehtaan johtajan Petri Räsäsen  analyysi suomalaisesta innovaatiosta. Petri vertasi sitä teinipoikien keskusteluun seksistä tyyliin ”siitä puhe mistä puute”. Esitys oli tarkoituksella provokatiivinen, mutta oli siinä totuuden hivenkin. Innovointi leimataan helposti harvojen oikeudeksi ja sen takia se jää helposti taka-alalle päivittäisessä tekemisessä: kiireen taakse on helppo mennä ”piiloon” ja pitäytyä tutun turvallisissa rutiineissa.

Maailma on kuitenkin mahdollisuuksia täynnä. Erityisesti ICT-toimiala, jossa nopeammat tiedonsiirtoyhteydet ja nopeasti kehittyvät päätelaitteet ja sovellukset helpottavat elämää ja työntekoa. Ne mahdollistavat parhaimmillaan työelämän ja yksityiselämän joustavan yhteensovittamisen. Innovaatio toteutuukin kuluttajistuneiden käyttäjien tasolla. Innovatiiviset käyttäjät keksivät kilvan keinoja ottaa työkäyttöön myös niitä sovelluksia, joita he ovat tottuneet käyttämään yksityishenkilöinä. Mitä tekee IT-johto, kun työntekijät eivät jaksa odottaa päätöksiä, vaan ottavat ohjat omiin käsiinsä ja käyttävät omia päätelaitteita ja sovelluksia myös töissä? Toivoo parasta ja pelkää pahinta? Ei tietenkään.

Innovatiivinen IT

Innovatiivinen IT –johto katsoo työympäristöä tarvelähtöisesti: työvälineet ja sovellukset suunnitellaan palvelemaan strategian toteutusta ja keskeisiä liiketoimintaprosesseja. Käytännössä tämä tarkoittaa perinteisten ja modernien työvälineiden  vuoropuhelua ja palveluiden tuottamista pilvessä. Moderni IT tarvitsee kumppanikseen samanhenkisen palveluntuottajan, mielellään sellaisen joka on paitsi joustava ja ketterä, myös luotettava ja laadukas. Kuulostaa mahdottomalta yhtälöltä?

Marketvision ihannetoimittajaprofiili nostaa IT-toimittajan tärkeimmäksi ominaisuudeksi asiakasyritysten tarpeiden ymmärryksen ja IT-ympäristön proaktiivisen kehityksen. Miten sitten suomalaiset IT-palveluntarjoajat vastaavat haasteeseen? Onko innovatiivisuus puheen tasolla, vai löytyykö joukosta myös tekijöitä?

Löytyy. Mutta peräti 47% Marketvision kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että kukaan palveluntarjoajista ei erotu edukseen erityisesti innovatiivisuuuden, hyvän asiakaspalvelun tai aktiivisen palvelun kehittäjän roolissa.

Otamme Appelsiinissa haasteen vastaan. Erotumme jo eduksemme Suomen IT palveluntarjoajien joukossa, mutta parantamisen varaa on. Tavoitteenasetanta on selkeä: Haluamme olla Suomen innovatiivisin IT-palveluntarjoja ja suomalaisten yritysten kumppani. Ideoita ja osaamista meiltä ei puutu: Appelsiini on esimerkiksi Microsoftin sertifikaattien määrällä mitattuna Suomen kärjessä. Myös eväät innovointiin yhdessä asiakkaiden kanssa ovat olemassa: Hyvä palvelu ja asiakaskeskeisyys ovat syvällä Appelsiinin arvoissa ja ohjaavat tekemistä myös käytännön tasolla.

Ideointi on innovaatioprosessin helpoin osa. Vaikeinta on hallita ja kehittää ideoita eteenpäin systemaattisesti uusiksi tuotteiksi, palveluiksi ja vaikkapa prosessiparannuksiksi. Tehdä se nopeasti ja systemaattisesti. Tänä vuonna olemme keskittyneet kehittämään pilvipalveluita ja integroimaan Elisa Linksin liiketoimintaa osaksi Appelsiinia. Ensi vuoden keskeinen strateginen teema on innovaatio ja sen systemaattinen kehittäminen.  Haastamme siis paitsi Appelsiinilaiset, myös asiakkaamme viemään innovaation sanoista teoiksi!


 

 

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Trendit ja innovaatiot, Yleinen