Kaikenkarvaista innovaatiota

Innovaatio, ja erityisesti strateginen innovaatio ovat tänä vuonna korkealla Appelsiinin agendalla. Se lämmittää mieltä, sillä vuosia innovaatiota tutkineena, olen viimeinkin päässyt tekemään asioita ympäristössä, jossa onnistumisen mahdollisuudet ovat erinomaiset.

Appelsiinin innovatiivisuuden perustana ovat seuraavat tekijät:

  • Koko: Appelsiini on sopivankokoinen organisaatio, jonka 250 työntekijästä suurin osa on saman katon alla. Yhteistyö on helppoa ja organisaatio on matala.
  • Toimiala: Harva toimiala on yhtä nopeasti kehittyvä, kasvava ja dynaaminen kuin ICT. Tähän lopputulokseen tuli myös ICT 2015 –työryhmä, jonka mielestä tehokkaammin hyödynnetty ICT luo yrityksille laajasti uusia kasvu- ja liiketoimintamahdollisuuksia. Tähän mekin uskomme ja panostamme.
  • Osaaminen: korkea osaaminen ja panostus osaamisen ja johtamisen jatkuvaan kehittämiseen ovat Appelsiinin menestyksen ja strategian ytimessä. Ne muodostavat perustan jolle on hyvä rakentaa.

Innovaatio: Mitä se on?

Tyypillisesti innovaatio mielletään uusiksi tuotteiksi tai teknologioiksi. Tämä on kuitenkin vain pieni osa totuutta, innovaatio voi liittyä myös liiketoimintamalleihin ja käyttökokemukseen. Todellisuudessa panostus tarjooman (ja teknologian) kehitykseen on ylipainotettu. Fokuksen siirtäminen asiakasrajapintaan ja käyttökokemuksen parantamiseen on siis perusteltua, joten haastamme myös Appelsiinin asiakkaat innovoimaan kanssamme.

Innovaatio: Panos-tuotos-suhteessa on parantamisen varaa. Alle 2% panostuksesta tuottaa 98% hyödyistä.

Innovaatiotyökalu

Innovaatioprosessin alun keskeisiä haasteita ovat systemaattinen ideoiden löytäminen, kehityspotentiaalin arviointi ja oikea-aikainen toteutusresurssien allokointi. Näiden haasteiden kimppuun käymme Appelsiinissa työkalulla, jonka nimesimme Sammoksi. Sampo on Sharepointin päälle rakennettu työkalu, johon kaikki työntekijät voivat syöttää ideoita, ”peukuttaa niitä” ja seurata niiden etenemistä kehitysprosessissa. Johdon tehtäväksi jää ideoiden arviointi ja kehityshankkeiden priorisointi.

Nimesimme Appelsiinin innovaatiotyökalun Sammoksi.

Sanomattakin on selvää, että olen intoa täynnä kuin ilmapallo. Appelsiinin johto on tosissaan innovaatioiden takana, prosessi ja työkalu ovat olemassa. On jännittävää nähdä minkälaisia ideoita ja innovaatioita Appelsiinilaiset Sampoon ”syöttävät” ja miten saamme niihin liittyviä kehityshankkeita ”tulille”. Tavoitteenamme eivät siis ole vain uudet tuotteet ja kattava tarjooma, vaan kaikenkarvaiset innovaatiot yhdessä asiakkaidemme kanssa – uudet liiketoimintamallit ja käyttökokemuksen parantaminen mukaanlukien.

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Trendit ja innovaatiot, Yleinen