Strategiablondi lainelautailee muutoksen aalloilla

Blondi ja lainelauta? Loistava yhdistelmä, jota kokeilin käytännössä asuessani Rio de Janeirossa muutama vuosi sitten. Nyt uuden strategiakierroksen kynnyksellä jäin pohtimaan strategian roolia ja tarkastelematta sitä lainelautailun kautta. Katsotaan onnistunko? Sillä myös Suomessa voi lainelautailla, vaikka olosuhteet täällä eivät ihan Rion rannoille vertoja vedäkään.

Vain muutos on pysyvää

Meri on kuin tämän päivän liiketoimintaympäristö. Se muuttuu koko ajan. Muutoksen tuulet synnyttävät uusia tiedon aaltoja. Niiden tulkinta vaatii kokemusta ja silmää, strategista ajattelua. Koska muutos on nopeaa, on pysyvän kilpailuedun saavuttaminen yhä vaikeampaa. Menestys vaatii silmää erottaa oikeat aallot veden pinnan väreilystä. Taitoa löytää ne aallot jotka kantavat. Toisin sanoen kykyä muuttaa tieto oppimisen kautta palveluiksi ja tuotteiksi.

Tiedon valtameren rannoilla istuvat lainelautailijat tarkkailevat tilannetta apunaan aaltoennuste. Se ja kokemus auttavat valitsemaan rannan ja olosuhteisiin sopivan laudan. Johtajina kohtaamme samanlaisia haasteita kuin merta analysoivat lainelautailijat: Menestyäksemme meidän on löydettävä oikeat markkinasegmentit ja sille sopivat tuotteet ja palvelut. Kohdattava asiakkaat oikeissa kanavissa.

Oikeassa paikassa oikeaan aikaan

Lainelautailussa ja liike-elämässä on tärkeää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kokemattomat lautailijat yrittävät meloa merelle hiekkasärkän kautta, ja tuhlaavat voimiaan. Kokeneemmat osaavat käyttää ulospäin menevää virtausta hyväkseen, ja pääsevät aaltojen murtumalinjan ulkopuolelle vähällä vaivalla, tuhlaamatta voimiaan turhaan.

Ulos melomisen jälkeen on järkevää huilata hiukan. Nousta istumaan laudan päälle ja tarkastella mereltä rantaa kohti rullaavia aaltoja. Aalloilla on rytmi, jonka ymmärtäminen auttaa ”hyvän” aallon löytämisessä. Strategisessa ajattelussa on jotakin samanlaista. Harva yritys muuttaa kohdesegmenttiään täydellisesti. Mutta välillä on hyvä hengähtää ja analysoida tilannetta. Pyrkiä löytämään ne uudet mahdollisuudet ja kilpailijoista erottuvat tekijät joilla on merkitystä.

Ajoitus on tärkeää myös uusien tuotteiden ja palveluiden kehityksessä. Lainelaitailun termein, se voidaan kuvata kyvyllä valita oikea aalto. Kun sopiva aalto osuu kohdalle on lähdettävä viipymättä liikkeelle. Sovitettava nopeus aallon mukaiseksi ja noustava seisomaan silmänräpäyksessä kun evä osuu veteen ja aalto kantaa. Strategisissa projekteissa pitäisi pyrkiä samaan. Lähteä liikkeelle, edetä riittävän nopeasti, epäröimättä ja itsevarmasti. Sitouduttava tekemiseen sataprosenttisesti.

Liike-elämässä parhaat aallot saa yritys joka on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Toimialan menestyksekkäimmät yritykset eivät ole välttämättä ensimmäisenä markkinoilla, mutta ne osaavat valita oikean aallon. Se vaatii strategista silmää. Kyvykkyyttä tehdä valintoja ja sitoutumista jatkaa eteenpäin valitulla polulla.

Strategisesti erilainen

Appelsiinin viime vuoden strategiatyötä leimasi liiketoimintojen integraatio, jonka saimme maaliin vuoden loppuun mennessä. Nyt alkuvuodesta olemme tehneet paljon töitä paitsi tarjooman myös Appelsiinin visuaalisen ilmeen uudistamisessa. Uudet webbisivumme kertovat uudistuneista palveluistamme ja ennen kaikkea Appelsiinilaisten hyvästä fiiliksestä. Siitä miksi me olemme erilainen IT –talo. Sellainen joka osaa valita aaltoja jotka kantavat. Paitsi meitä, myös asiakkaitamme.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=GzxCJVhKlTc&w=853&h=480]

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Ihmiset, Palvelut, Yleinen Merkitty: , , , , ,