Uuden sadon Appelsiini uudella ilmeellä

Teini-ikäisen Appelsiinin elämässä vauhtia riittää. Viime vuodet ovat olleet niin vauhdikkaita kasvun vuosia, että sitä ei vauhdin keskiössä edes aina huomaakaan. Olemme tuoneet uusia palveluita markkinoille, aloittaneet yhteistyön monien uusien asiakkaiden kanssa ja yhdistäneet toiminnan vasta kuukausi sitten sisaryrityksemme, pilvipalvelutoimija Elisa Linksin kanssa.

Muutama kuukausi sitten itse aloitin markkinoinnin ja viestinnän veturina ja samalla sattumalta uusiutui lähes koko muukin tiimimme. Tämä muutos tarjosi aitiopaikan lähteä tarkastelemaan Appelsiinin ilmettä täysin tuorein silmin. Niinpä lähdimmekin tarkastelemaan tilannetta ilman ennakko-oletuksia tai rajoitteita.

Perinnemaisemaa, järviä ja metsiä

Jo pitkään Appelsiinin ilme on perustunut vahvaan suomalaisuuteen, perinnemaisemiin ja kauniiseen luontoon. Appelsiini on yhä tukevasti kotimainen yritys ja suomalaisuus sen keskeisenä arvona voimissaan.

Mutta kun mietimme uuden Appelsiinin identiteettiä ja ilmentymää, oli pakko pohtia, kuvaako tuo maisema meitä täysin tässä päivässä?

Mikä meitä sitten kuvaa paremmin?

Kysyimme sitä henkilöstöltämme ja asiakkailtamme, jotta säilyttäisimme tuon tuoreen näkökulman mahdollisimman pitkään. Hämmästyttävää oli, miten henkilöstömme joukosta yksi asia nousi kirkkaasti kärkeen: meitä kuvaa parhaiten sana ’fiilis’. Ja siihen löytyi kaikilta tahtotilaa myös panostaa. Tämä ei ole sinänsä uusi asia, sillä jo vuosia sitten fiilis nostettiin yhdeksi arvoksi, jota on haluttu aina vaalia ja tukea. Oli hienoa huomata, että tämä toteutuu edelleen vahvasti myös käytännössä.

Asiakkaiden suunnalta nousi kärkikaartiin osaaminen. Omien asiantuntijoidemme osaaminen onkin ylpeytemme aihe ja on selvää, että sitä asiakkaat yhteistyössämme arvostavat. Konkretisoimme tätä toiminnassamme kannustamalla asiantuntijoitamme sertifioitumaan eri teknologioihin – ja usein kannustusta ei enää edes tarvita. Samoin palvelukehityksessä kannustamme uusien teknologioiden käyttöönottoon ja innovatiivisuuteen. Mutta näkyykö tämä tai fiilis riittävästi ulkoisessa ilmeessämme?

Otetaan fiilis ja osaaminen etulinjaan!

Päädyimme siihen että ei, nämä kaksi arvoamme, fiilis ja osaaminen, eivät näy riittävän selkeästi ilmeessämme. Ilmeemme uudistamiseksi käärimme hihat ja lähdimme konkreettisesti yhdestä asiasta – siitä mikä uusille, meitä ehkä vielä vähemmän tunteville henkilöille näkyy usein ensimmäisenä – webbisivuista.

Juuri uutena appelsiinilaisena aloittanut graafikkomme lähti miettimään visuaalista toteutusta uusiksi, ja me muut lähdimme rakentamaan sisältöä. Päädyimme tuomaan paljon kuvia appelsiinilaisista ja siitä fiiliksestä, jota koemme arjessamme. Toisaalta osaamista ja innovatiivisuutta haluamme korostaa nostamalla paremmin esiin ajankohtaisuuksia, blogejamme ja uusia keinoja kertoa tarinoitamme – videoita, tarinoita, rentoa appelsiinilaista kerrontaa. Nämä elementit toistuvat toki kaikessa muussa; loimme niiden kautta rungon uudelle ilmeellemme.

Kuinka onnistuimme?

Lähde mukaan arvioimaan ja kehittämään edelleen lopputulosta. Ketteränä IT-talona toteutimme tämän hankkeen nopeasti. Emme lähteneet viilaamaan täydellistä lopputulosta, vaan halusimme tuoda kokonaisuuden nopeasti ulos ja lähteä jatkokehittämään sitä yhdessä niin henkilöstömme kuin muiden sidosryhmiemme kanssa. Niin, vaikka itse olemme erittäin tyytyväisiä tulokseen, tiedämme, että tästä tämä uuden sadon Appelsiinin tarina vielä voi kehittyä vaikka mihin. Ja sitä toivomme nyt uuden ilmeemmekin paremmin viestivän.

Käy lukemassa myös Appelsiinin tarina perustamisesta tähän päivään saakka täältä…

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Ihmiset, Trendit ja innovaatiot, Yleinen

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>