Palautteen antamisen helppous

Palaute piristää

Olin taannoin 3-vuotiaan tyttäreni kanssa saunassa. Hän piirteli saunan huurtuneeseen lasioveen sahalaitaisen käppyrän ja sanoi: ”Kato isi! Siinä lukee LOVE, koska mä lakastan sua.” Kyllä tuli isukille hyvä fiilis.

Lapset antavat vilpitöntä palautetta, ja vieläpä paljon, ja jatkuvasti. Siinä olisi meillä aikuisilla oppimisen paikka. Turhan usein jää kiitokset sanomatta ja naapuri nostamatta podiumille vaikka siihen olisi mahdollisuus. Positiivisen palautteen antaminen ruokkii työyhteisöä ja madaltaa muiden kynnystä tehdä samoin.

Palaute tulee lapsilta myös toiseen suuntaan rivakasti. Kaikki vanhemmat ovat varmasti jossain vaiheessa vastaanottaneet lastensa niin ihanan suorat sanat: ”Sä oot tyhmä!” tai ”Yäk! En syö!” Hieman siinä saattaa kovanahkaisempaakin vanhempaa nakertaa noin välitön palaute rankan työpäivän jälkeen.

Lapset on lapsia, joten heille suotakoon oikeus suoran palautteenantoon. Negatiivisen, tai ennemminkin rakentavan, palautteen antamisen suhteen kannattaa ottaa hieman diplomaattisempi linja näin aikuisten kesken. Harkitsemattomasti annettu palaute koetaan helposti hyökkäyksenä itseä tai omaa työtonttia kohtaan, vaikka tarkoitusperä olisikin ollut hyvä. Kannattaa muistaa että se kanssatyöntekijäkin on ihminen, jolla on omat tavoitteet, intressit, tunteet, ja joka lähtökohtaisesti ansaitsee kunnioituksesi. Tämän vuoksi on syytä aina hieman etukäteen miettiä tapaa jolla asiansa esittää, ja ennen palautteen antamista kaivaa sisäinen diplomaatti esiin. (Meidän kaikkien sisältä löytyy sellainen.) Rakentava palaute on kuitenkin erittäin tärkeätä, joten ei sitäkään kannata pitää sisällään, saati sitten vähätellä sen tarpeellisuutta. Vain palautetta antamalla voit kantaa kortesi kekoon jotta asiat korjaantuvat toivomaasi suutaan ja tulet kuulluksi. Lisäksi palautteen saaminen kehittää ihmistä, tai ainakin haastaa ajattelemaan oman näkökentän ulkopuolelta.

Otetaanpa siis lapsilta hieman oppia, mutta soveltaen, kuten muissakin hyvissä ”viitekehyksissä” tehdään.  Muistetaan rakastaa kollegoja ja antaa positiivista palautetta. Ja sitten vielä pidetään se diplomaatin hattu päässä kun annetaan rakentavaa palautetta. Kyllähän me kaikki tämä tiedettiin, mutta kuinka moni muistaa toimia näin? Jos muistamme jatkossa hieman paremmin, niin kaikille tulee astetta parempi FIILIS.

Fiilis ja Kunnioittaminen kuuluvat Appelsiinin arvoihin. Näitä arvoja noudattamalla uskomme pitävämme työyhteisömme mukavana paikkana ja henkilöstötyytyväisyyden korkealla. Henkilöstötyytyväisyys puolestaan on tie korkeaan asiakastyytyväisyyteen.

 Aki Käck

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Ihmiset, Yleinen Merkitty: , , , ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>