Kerro kerro kuvastin, kel on pilvi kaunehin?

Vai onko se kuitenkaan oikea kysymys? Pitäisikö meidän kysyä onko pilvi kaunis ollenkaan? Sillä jos katsotaan pilvipalveluiden käyttöä Europassa laahaa se USA:n perässä, eikä tilanne Suomessa poikkea eurooppalaisesta. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että olemme Ruotsin kanssa melkein tasoissa.

ICT 2015 raportti alkaa sanoilla ”Suomen talouden peruskivet horjuvat monen yhtaikaisen murroksen heiluttamana. Suurin mahdollisuus uuteen kasvuun piilee digitaalisessa taloudessa, jossa menestymiseen Suomella on monia merkittäviä vahvuuksia. ICT 2015 työryhmän tunnistamat puutteet infrastruktuurissa, rahoitusjärjestelmässä, osaamisessa ja toimintatavoissa hidastavat kuitenkin kasvua.” Appelsiinissa uskomme, että pilvipalveluiden hyväksikäyttö on varmasti yksi keskeisistä tavoista parantaa infrastruktuurin käyttöastetta, tehostaa investointeja ja varmistaa tuottavuuden kasvu.

Mitä peilistä näkyy?

Vaikka liiketoiminnan johtaminen peräpeiliin katsomalla ei takaa menestystä tulevaisuudessa, voi tilastojen tarkastelu auttaa löytämään mahdollisuuksia. Pilven osalta tilastot paljastavat, että mahdollisuuksia tehostamiseen on roppakaupalla. Vuonna 2012 Suomen pilvimarkkina oli Marketvision mukaan 140 M€, eli vain 2,4% Suomen IT kokonaismarkkinasta (laitteet, palvelut & ohjelmistot). Liikenne ja viestintäministeriö ei ole yhtään optimistisempi: tuore selvitys päätyy samaiseen 140 M€:n markkinakokoon.

Siihen yhteneväisyydet sitten loppuvatkin, mitä kasvuun tulee ennustaa Marketvisio 20% kasvua, ja liikenne ja –viestintäministeriö 40% kasvua. Huomattava ero, jonka syitä voidaan hakea tutkimusten tekotavoista. Marketvision tutkimus nojaa yrityksille suunnattuihin päättäjäkyselyihin, Liikenne & viestintäministeriön selvitys sen sijaan on työstänyt asiaa pilvitarjoajien ja laitevalmistajien kanssa. Kumpi on oikeassa, vai onko kumpikaan?

Asenne ratkaisee – myös pilvessä

Yritysten näkökulmasta pilvipalveluiden käyttöönotto on asennekysymys. On uskallettava katsoa peiliin, ja kohdattava vanhentuneet toimintatavat ja mietittävä miten tekemistä voidaan parantaa ja tehostaa. Teknologia edellä meneminen tuo harvoin parhaan lopputuloksen. Muutoksen onnistumisessa tärkeintä on edetä askel kerrallaan: Se onko askeleita viisi kuten aikaisemmassa blogissa pohdin vai useampia on makuasia.

Toimittajien näkökulmasta pilvipalveluiden käyttöönotto vaatii myös muutoksen johtamista ja nykyisten toimintamallien haastamista. Kykyä ymmärtää yrityksen tarpeita ja rohkeutta ajatella asioita uudella tavalla. Ehdottaa vaihtoehtoisia toimintatapoja, eikä tyytyä siihen, että ”kun sopimuskautta on jäljellä x vuotta niin tehdään niinkuin ennenkin on tehty”. Ehkä Suomi kaipaakin uudenlaista toimijaa. Sellaista ei pelkää laittaa itseään peliin. Sellaista kuin Appelsiini. Uskomme, että yli 40% kasvuun pääseminen on mahdollista – ja todennäköistä.

Me uskomme, että tulevaisuudessa pilvisovellukset integroituvat yrityksen liiketoimintaan saumattomasti – ja ne saadaan käyttöön helposti ja nopeasti. Yhden käyttöliittymän kautta. Kiinnostaako?

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Pilvipalvelut, Trendit ja innovaatiot, Yleinen Merkitty: , , , , ,