Strategiajuhlan pyörteissä

Vaikka maailma muuttuu kovaa vauhtia, on strateginen johtaminen ja etenkin strategiaprosessi monessa yrityksessä kaikkea muuta kuin ketterää tekemistä. Vuosia, tai kohta vuosikymmeniä olemme puhuneet hyperkilpailusta ja nopeasti muuttuvasta toimintaympäristöstä, jossa pysyvän kilpailuedun saavuttaminen on lähes mahdoton tehtävä. Siitä huolimatta moni organisaatio uhraa loputtomia tunteja valmistellen esityksiä joita kukaaan ymmärrä, lukemisesta puhumattakaan.

Suunnittelusta jalkautukseen

Vaikka strategiaprosessin pitäisi olla dynaaminen, on se monessa yrityksessä keväisin toistuva harjoitus jonka puitteissa strategiaa ”tehdään” johdon toimesta hallitusta varten. Tämän jälkeen siirrytään jalkautukseen, jos operatiiviselta tekemiseltä ehditään. Jalkautuksen haasteena on usein se, että kun strategia kiteytetään ylätasolla ymmärrettävään muotoon, tuntuu se tekijäportaassa ”ohuelta yläpilveltä”. Suunnittelusta jalkautukseen siirtyminen vaatiikin pohdintaa ja pureskelua, ja asioiden kääntämistä tekijöiden kielelle.

Peter Druckeria lainaten ”Culture eats strategy for breakfast”. Riippumatta siitä miten strategiaa tehdään, on sen jalkautuksen onnistuminen sidoksissa tapaan jolla se herätetään eloon. Appelsiinin kaltaisessa asiantuntijaorganisaatiossa ylhäältä-alas julistaminen ei toimi, vaan asiat menevät eteenpäin keskustelun kautta. Tyytyväiset asiantuntijat takaavat tyytyväiset asiakkaat. Siksi asiantuntijoiden sitoutuminen on ansaittava ymmärryksen ja tekemisen kautta. Ilman sitä on johdon hiellä, verellä ja kyyneleillä toteutettu strateginen suunnittelu täysin turhaa työtä.

Avointa keskustelua & ideointia

Kun tänä vuonna lähdimme pohtimaan strategian jalkautusta keskeiseksi nousi sillan rakentaminen strategisen tason ja operatiivisen tekemisen välille. Halusimme varmistaa, että strategiset prioriteetit ja operatiivinen tekeminen kohtaavat toisensa. Samalla haastoimme johdon ja esimiehet valmentamaan tiimejä ja yksilöitä kohti yhdessä sovittuja tavoitteita jotka toteuttavat strategiaa käytännössä.

Olemme kevään ja strategiaprosessin kuluessa kertoneet Appelsiinilaisille strategisista teemoista ja luoneet pohjaa jalkautukselle. Viime perjantaina kokoonnuimme Villa Sarfvikiin ”strategiajuhlaan” ideoimaan uutta ja keskustelemaan prioriteeteista. Alkukankeuden jälkeen pääsimme tositoimiin: keskustelemaan ja kyseenalaistamaan asioita Appelsiinimaiseen tapaan. Jaoimme porukan ryhmiin ja ideoimme yhdessä. Arvioidessamme tuloksia olimme kaikki yhtä mieltä: Keskusteluissa syntyi oivalluksia ja niiden kautta strategian jalkautus nytkähti monta askelta eteenpäin. Tästä on hyvä jatkaa.

Toinen lainaus Peter Druckerilta: ”Company cultures are like country cultures. Never try to change one. Try instead to work with what you got”. Appelsiinin kulttuuri nojaa korkeaan osaamiseen. Strategian kautta se saadaan käyttöön ja kehittymään koko laajuudelta. Se on meidän kilpailuetumme perusta.

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Ihmiset, Trendit ja innovaatiot, Yleinen