itSMF TOP10 – juhlakonferenssin antia

itSMF Finland –yhdistyksen järjestämä IT-palvelujohtamisen juhlakonferenssi Kalastajatorpalla päättyi viikko sitten. Kahtena päivänä (3.-4.10.2013) tapahtumaan osallistui noin 350 IT-palvelujohtamisen alueella toimivaa asiantuntijaa ja päättäjää. Seminaari oli 10-vuotisjuhlakonferenssi, ja teema TOP10 toimi innoittajana niin puhujille kuin vieraillekin.

TOP10bannerWide

Mitä seminaarista jäi päällimmäisinä asioina mieleen? Saiko osallistuja puheenvuoroista, workshopeista ja kohtaamisista vietävää ja ideoita sinne koti-organisaatioon ja oman työroolin mukaiselle IT-kentälle? Arvioni mukaan, kyllä.

Tässä muutamia nostoja seminaarin puheenvuoroista ja yleisestä annista.

Päivä 1 – mistä on erinomainen IT tehty?

Ensimmäisen päivän Keynote-puhuja Turkka Keskinen (CIO, UPM-Kymmene) kertoi IT-johtamisen kymmenestä käskystä. Mikä erottaa hyvän IT:n erinomaisesta? Mitä on erinomainen IT käytännössä? Käsky 1: ”Run IT like business”.

IT voi olla ”kivaa”, mutta sillä ei ole mitään merkitystä jos sillä ei ole liiketoiminnallista tarvetta.

Entä mitä on palvelukyvykkyys? Riippuen tai jopa riippumatta prosessista ja sen toimivuudesta koettu palvelu on useimmiten ihmiseltä toiselle saatua palvelukokemusta, Turkka muistutti.

itSMF_Turkka

Jan Van Bon (Inform-IT, Knowledge Center for Service Management) piti eläväisen puheenvuoronsa aiheesta “The ISM Method: Designing and Transforming IT Organizations with ITIL Practices”. Jon toi Hollannista “tuliaisina” ITIL:ille vaihtoehtoisen lähestymistavan prosesseihin, niiden johtamiseen ja jalkauttamiseen organisaatiossa. Miksi tehdä IT-implementointeja aina niin monimutkaisesti ja miljoonalla prosessilla? Jan painotti:

Processes are simply things that you DO. Verbs!

itSMF_Jan

Appelsiinilla oli seminaarissa 2 puheenvuoroa.

Ensimmäisessä niistä Tommi Eklund ja Aki Lähteenmäki (Symfoni) pitivät puheenvuoron aiheesta: ”Omaisuuden- ja konfiguraationhallinta jatkuvassa muutoksessa”. Lähtökohtana puheenvuorossa oli, että monitoimittajaympäristössä palvelunhallinnan jalkautetut käytännöt ovat elinehto sujuvaan palvelujen toimittamiseen jatkuvasti muuttuvassa liiketoiminta-ympäristössä. IT-sentrisyydestä tulisi pyrkiä kohti palvelulähtöisyyttä ja palveluiden siirrettävyyttä. Palvelubrokerointi on tätä päivää – ja etenkin huomista.

itSMF_Eklund_Lahteenmaki

Millä tavalla yrityksessäsi johdetaan ja kehitetään IT-prosesseja? Löytyykö organisaatiostasi Palvelutoimistoa (engl. Service Management Office) tai muuta vastaavaa prosessien johtoryhmää?

Pidin kollegani Mika Lindströmin kanssa puheenvuoron em. aiheesta: ”Palvelutoimistolla ihmiset ja prosessit rokkaamaan yhdessä”. Kerroimme näkemyksistämme ja kokemuksistamme Palvelutoimistosta (engl. SMO eli Service Management Office). Ilahduttavaa oli tilaisuuden interaktiivisuus ja heränneet kysymykset ja ajatukset koskien aihealuetta. Tuttuja pohdintoja siis muissakin organisaatioissa. 🙂 Teimme kuulijoille palveluprosessien johtamiseen liittyvän minikyselyn, jonka tulokset löydät täältä.

itSMF_SMO_kysely

Tappaako itsepalvelu ja automaatio IT:n? Petri Takala ja Henri Jääskeläinen vetivät workshopin em. aiheesta ja keskustelu lähti käyntiin vilkkaasti. Yhteenvetona johtopäätös oli, että ei. Itsepalvelusta ja pilvipalveluista tullaan siirtymään yhä enemmän kohti automaatiota ja mm. identiteetinhallintaa; tavoitteena tuottaa sekä nykyisille, että potentiaalisille asiakkaille yhä tarvelähtöisempää ja ”personoidumpaa” palvelua.

Ensimmäisen päivän puheenvuorojen antia oli hyvä sulatella hyvän ruoan, juoman, seuran ja Mikko Kuustosen ”hyvän mielen” laulujen ja välispiikkien tahdissa. Bändi sai juhlavieraat rokkaamaan – TOP10 teeman mukaisesti – aina ihan kuulemma pikkutunneille asti. 😉

itSMF_Kuustonen

Päivä 2 – jatkuvaa palvelun parantamista

Toisen päivän virkistävää antia oli mm. Rui Soaresin puheenvuoro aiheesta: ”The Storytelling way: Tell your change story by heart”. Tylsien Powerpoint-bullet-kalvojen sijasta mieti, miten saisit viestisi kuulijoille vielä paremmin perille.

Want to get your message through? Take your story close, keep it brief, stimulate, senses, describe! Tell STORIES, not just Powerpoints!

itSMF_Rui

Loistosettiä veti myös toisen päivän Keynote-puhuja Dave Jones (Principal Consultant / Pink Elephant) aiheellaan ”CSI who has the torch?”. Kuinka monessa organisaatiossa palveluiden ja prosessien mittarit ovat oikeasti a) järkeviä b) sellaisia joita käytetään prosessien ja palveluiden johtamiseen? CSI:n (jatkuva palvelun parantamisen) lähtökohta lienee itsestäänselvyys, mutta hyvänä muistutuksena:

Find out what’s broken before identifying strategy for improvement. 🙂

itSMF_Dave

Yhteenvetoa – tuttuja vesiä ja kohti muutoksen tuulia

Yhteenvetona seminaarista: paljon oli tuttua asiaa (mikään ei ole IT-maailmassa toisaalta muuttunut), mutta uusia muutoksen tuulia on selkeästi havaittavissa niin palveluiden tuottamisen, eri viitekehysten hyödyntämisen kuin IT:n lähestymiskulmankin osalta. Tilaisuudesta poikineet jatkokeskustelut ovat meillä Appelsiinissa jo käynnissä ja uusia ideoita on syntynyt.

Antoisaa IT-syksyä kaikille!

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Teknologiat, Yleinen Merkitty: , , , , ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>