Organisaatio 2.0

Marraskuu painaa päälle. Sade ja pimeä vuodenaika eivät ole omiaan ruokkimaan positiivista ajattelua. Joulukuun lähestyessä pimeyden seuraksi työpäiviin hiipii kiire: ennen vuodenvaihdetta pitäisi myydä vuoden tavoitteet täyteen, toimittaa sovitut projektit ja suunnitella tulevaa. Kun tekemistä on paljon ja työpäivät venyvät, on jaksaminen koetuksella monessa yrityksessä. Menestys on monen asian summa, mutta se ympäristö jossa töitä teemme on tärkeämpi kuin luulemmekaan.

Miksi toiset menestyvät ja toiset eivät?

Markus Keränen jakoi allaolevan kuvan LinkedIn:ssä. Se ja henkilöstökyselyn tulosten käsittely saivat miettimään miksi toiset menestyvät ja toiset eivät? Jotta kysymykseen on mahdollista vastata, on määriteltävä mitä menestys on.

Slide1Yrityksen menestyksen mittarina käytetään tyypillisesti tasapainotettuja tuloskortteja. Niiden tavoitteena on tuoda esimerkiksi yrityksen uudistumiseen, asiakastyytyväisyyteen ja henkilöstön hyvinvointiin liittyviä mittareita ”kovien” taloudellisten mittareiden rinnalle. Vaikka tyytyväisten työntekijöiden ja hyvän taloudellisen tuloksen välinen yhteys on osoitettu useammassakin tutkimuksessa, marraskuun pimetessä ja tulostavoitteiden painaessa päälle helppo unohtaa ”pehmeät” arvot ja keskittyä numeroiden pyörittelyyn. Menestyksekäs vuosi vaatii siis kykyä suhteuttaa taloudelliset tavoitteet organisaation tavoitteisiin pitkällä tähtäimellä. Tämä ei siis tarkoita, että taloudelliset tavoitteet pitäisi unohtaa, vaan miettiä millä keinoin  koviin tavoitteisiin päästään.

Työntekijän näkökulmasta yrityksen taloudellinen menestys luo perusturvallisuutta työpaikan jatkuvuudesta. Se ei kuitenkaan yksin riitä motivaation ruokkimiseen. Työn merkityksellisyys, työympäristön viihtyvyys ja positiivinen organisaatiokulttuuri ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä. Ylläoleva kuva on minusta hyvä monessakin mielessä. On helppoa valittaa toisten tekemisistä ja tekemättä jättämisistä, mutta loppupeleissä vastuu hyvästä työilmapiiristä on jokaisen oikeus ja velvollisuus. Ehdottaisinkin, että pidämme syksyn pimetessä mielessä seuraavan yhtälön.

Johtaminen + Tukeminen + Auttaminen = Menestys

Oikeus ja velvollisuus johtaa itseään ja muita, ei tarkoita joukkoanarkiaa, vaan sitä, että jokainen työntekijä ymmärtää oman roolinsa ja sen merkityksen strategian toteutumisessa. Sen edellytyksenä on työntekijöiden tukeminen johdon toimesta, eli operatiivisen ja strategisen tekemisen linkittämistä ”sopivankokoisiksi tavoitteiksi” ja tekemisen priorisointia strategisten tavoitteiden mukaisesti. Oman roolin ymmärtäminen tekee työstä merkityksellistä ja mahdollistaa oman työn johtamisen ja priorisoinnin. Kun näihin kahteen lisätään vielä auttaminen ovat menestyksen avaimet kasassa.  Auttaminen on asennekysymys: kun kiire painaa päälle on helppoa tehdä vain ne asiat jotka auttavat omien tavoitteiden saavuttamista. Koko yrityksen menestys vaatii kuitenkin enemmän: kykyä nähdä oman siilon ulkopuolelle ja auttaa muita niin että myös yhteiset tavoitteet saavutetaan.

Organisaatio 2.0 on menestyksekäs organisaatio. Siinä jokaisella työntekijällä on oikeus ja velvollisuus johtaa itseään ja muita, ja oikeus ja velvollisuus tukea ja auttaa itseään ja muita. Onko sinun organisaatiosi menestyksekäs?

 

 

 

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Trendit ja innovaatiot, Yleinen Merkitty: , , ,