Tsunamin jälkeen pilvipoutaa

Noin kymmenen vuotta sitten piti Suomen yli pyyhkäistä ERP:n toinen aalto. Isot ERP-järjestelmät olivat rantautuneet Suomeen 1990-luvun lopulla, ja 2000-luvulla oli tarkoitus ottaa näistä ERP:eistä tehot irti ja saada käyttäjät käyttämään niitä parhaalla mahdollisella tavalla. Jotenkin siinä kuitenkin kävi niin kuin aalloille usein käy: tämä tsunami laantui hyvin laimeaksi pikkulaineeksi ennen rantaan osumistaan.

Käyttäjät jatkoivat tuskailuaan ERP-järjestelmien epäkäytettävyyden kanssa. Liiketoiminnan kehittäjät turhautuivat järjestelmämuutosten hitauteen ja kalleuteen. Yritysten ICT-yksiköt kärvistelivät liiketoiminnan ja järjestelmätoimittajien ristitulessa. Konsultit paahtoivat töitä hiki hatussa.

Tilanne jatkuu osin samana edelleenkin. Jokin on kuitenkin muuttunut. Vähitellen järeille ERP:eille löytyy varteenotettavia vaihtoehtoja ja IT-maailma on muutenkin murroksessa. Mobiili alkaa oikeasti olla todellisuutta myös ERP:issä. Paikkariippumattomuuden lisäksi parannuksia saadaan myös käyttöliittymiin, kun toimintoja suunnitellaan mobiililaitteissa toimivaksi. Yritysappsit korvaavat erityisesti satunnaisen käyttäjän ERP:ssä suorittamia toimia, esimerkiksi ostolaskun hyväksynnän tai tuntikirjauksen.

 


 

Konkreettista muutosta yritysten IT-ympäristöön tuo myös pilvipalveluiden laaja ja laajeneva saatavuus. Perinteisesti – jos perinne-sanaa voi vielä käyttää pilvipalveluiden kohdalla – pilvestä on hankittu kapasiteettia. Nyt ollaan menossa siihen, että pilvestä hankitaan myös sovellukset, mukaan lukien perinteisten ERP-jättiläisten moduuleja korvaavia tuotteita. Enää ei tarvitse sovittaa ja muokata yhtä ERP:iä yrityksen kaikkeen toimintaan, vaan yritys voi shoppailla kullekin osa-alueelle parhaiten sopivan tuotteen pilvipalvelujentarjoajalta. Palveluntarjoajan, kuten Appelsiinin, päänvaiva on huolehtia eri sovellusten integroinnista ja yhteensopivuudesta.

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Ihmiset, Pilvipalvelut, Trendit ja innovaatiot, Yleinen Merkitty: , , ,
One comment on “Tsunamin jälkeen pilvipoutaa
  1. 14.1.2014 klo 17:40 Fredrik Löfberg sanoi:

    Hei Jaana!

    Loistava kirjoitus pilvipalveluiden mahdollisuuksista. Yritysten mahdollisuus shoppailla haluamansa ratkaisut palveluna ja ulkoistaa vaivattomasti niiden yhdistäminen palvelutarjoajalle on varmasti tervetullut mahdollisuus. Se mahdollistaa aidosti organisaatiota palvelevien järjestelmien helpon hankinnan sekä lisää reagointikykyä. Tämän avulla päästään myös irti perinteisestä SUITE-ajattelusta, jossa ostetaan iso järjestelmä kattamaan yrityksen kaikki operatiiviset toiminnot.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>