Office: Nauhan muokkaaminen

Tämän aiheen ensimmäisessä ja toisessa osassa esittelin Officen käyttöliittymää ja kerroin, miten Pikatyökaluriviä voi säätää. Tässä vinkissä käsittelen Nauhan muokkaamista ja näytän, miten voit tallentaa käyttöliittymän muutokset myöhempää käyttöä varten.

Nauhan muokkaaminen

Uusi valintanauha (Nauha, Ribbon) esiteltiin Office 2007 -versiossa. Tuossa versiossa sitä ei voinut käyttöliittymän työkaluilla muokata vaan muutokset edellyttivät XML:n ja ohjelmoinnin osaamista.

Office 2010- ja 2013-versioissa Nauhaa voi muokata Asetukset-ikkunassa. Voit esimerkiksi luoda oman välilehden ja kerätä siihen usein käytetyt toiminnot. Oman välilehden voi myös sijoittaa ensimmäiseksi välilehdeksi, jolloin se näkyy heti aktiivisena kun sovelluksen avaa.

Tässä esimerkki, jossa olen luonut uuden välilehden ja lisännyt siihen pari ryhmää painikkeineen:

Voit muokata Nauhaa seuraavasti:

  1. Valitse Tiedosto, Asetukset.
  2. Valitse Muokkaa valintanauhaa.
  3. Luo uusi välilehti napsauttamalla Uusi välilehti -painiketta.
  4. Napsauta Uusi ryhmä -painiketta ja luo uusi ryhmä välilehden sisään.
  5. Valitse vasemman puoleisesta listasta käsky/toiminto ja lisää se uuteen ryhmään Lisää-painikkeella. Tässä kuvassa olen valinnut Kumoa-käskyn, joka lisätään Tekstin muotoilu -ryhmään.
  6. Lisätyt toiminnot, ryhmät ja välilehdet voi poistaa Poista-painikkeella.

Huomaa, että Nauhan muokkaukset tulee tehdä uuteen ryhmään, joka voi sijaita joko nykyisellä tai uudella välilehdellä. Siten yllä ei ole välttämätöntä luoda uutta välilehteä.

Itse en mielelläni muuta sovelluksen omia välilehtiä vaan luon mieluummin uuden välilehden ja sijoitan sinne tarvittavat ryhmät ja toiminnot. Siten on helppo myöhemmin poistaa lisätyt välilehdet ja palata Nauhan normaaliasetteluihin.

Pikatyökalurivin ja Nauhan asetusten tallentaminen

Käyttöliittymän muokkaukset voi tallentaa siltä varalta, että ne pitää asettaa uudelleen. Itse olen tarvinnut niitä seuraavissa tilanteissa:

  • Kone pitää syystä tai toisesta asentaa uudelleen, jonka jälkeen Officen Pikatyökalurivillä ja Nauhassa on oletusasetukset.
  • Käytössä on useampi kone ja Officen käyttöliittymämuutokset pitäisi saada kopioitua koneesta toiseen.
  • Olen testimielessä kokeillut erilaisia Nauhan ja Pikatyökalurivin muutoksia. Kun alkuperäiset asetukset ovat tallessa, testimielessä tehdyt muutokset on helppo korvata niillä.

Voit tallentaa Pikatyökalurivin ja Nauhan muutokset seuraavasti:

  1. Valitse Tiedosto, Asetukset.
  2. Valitse Muokkaa valintanauhaa tai Pikatyökalurivi.
  3. Valitse oikeasta alakulmasta Tuo/Vie, ja edelleen Vie kaikki mukautukset.
  4. Muuta oletusnimi tarvittaessa ja tallenna tiedosto haluttuun kansioon. Huomioi, että muutosten tallentaminen on sovelluskohtaista. Siten operaatio pitää tehdä erikseen Wordissa, Excelissä ja PowerPointissa.

Huomaa, että Pikatyökalurivin ja Nauhan muutoksia käsitellään yhtenä kokonaisuutena ja ne tallentuvat samaan tiedostoon. Pikatyökalurivin ja Nauhan muutoksia ei voi siis tallentaa erikseen. Tämä on hyvä huomioida kun tekee muutoksia ja palauttaa tallennettuja asetuksia.

Pikatyökalurivin ja Nauhan asetusten palauttaminen

Tallennettujen asetusten palauttaminen tapahtuu vastaavalla tavalla, mutta Tuo/Vie-painikkeen listasta valitaan silloin Tuo mukautustiedosto.

Muista palauttamisen yhteydessä, että Pikatyökalurivi ja Nauha palautuvat kokonaisuudessaan siihen tilaan, jossa olivat muutosten tallentamisen hetkellä. Toisin sanoen et voi tallentaa vain muutoksia, jotka siten palautettaisiin nykyisten asetusten ”päälle”.

Sen sijaan voit tallentaa useita versioita/tiedostoja asetuksista ja palauttaa sitten halutun version. Useita versioita luodessa kannattaa kiinnittää huomiota nimeämiseen, jotta osaa palauttaa juuri oikean version.

Huom! Jotta tallennetut muutokset eivät häviäisi koneen uudelleenasennuksen yhteydessä, ne kannattaa tallentaa pilveen (esim. OneDrive) tai ulkoiselle muistivälineelle.

Toivottavasti käyttöliittymän vinkit auttavat saamaan enemmän irti Officesta ja työ sujuu jouhevammin. Ensi viikolla taas uudet aiheet ja vinkit!

– Timo

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Aktiivikäyttäjät, Excel, OldBlog, Outlook, PowerPoint, Viikon Vinkki, Vinkit, Word Merkitty: , , , , , ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>