Vain elämää ja sitä helpottavia sovelluksia

Tämän päivän (työ)elämä on nopeatempoista ja vaihtelevaa. Hyvät työvälineet ja sovellukset tulevat avuksi tilanteessa kuin tilanteessa, mutta aina asiat eivät mene suunnitelmien mukaan. Eilisen kiirepäivän tiimellyksessä mietin palvelulupausta ja asiakasuskollisuutta, ja sitä miten sovellusten käyttäjät (tässä tapauksessa esimerkkinä allekirjoittanut) suhtautuvat siihen, kun tekniikka pettää ja asiat eivät mene niinkuin elokuvissa.

Esimerkki elävästä elämästä

Minulla oli kiire palaveriin Helsingin keskustassa. En varsinaisesti ollut myöhässä, mutta aikataulu oli tiukahko. Otin siis tietoisen riskin, ja normaalista poiketen en ajanutkaan Stockan parkkihalliin vaan päätin luottaa siihen, että löydän parkkipaikan kadun varresta. Ja löysinkin. Vieläpä korttelin päästä kohteesta. Parkkeerasin tyytyväisenä, kömmin ulos autosta ja otin kännykän esille tarkoituksenani maksaa parkkimaksu Easy Park -sovelluksella. Mutta juuri tällä kertaa, kun olin jo autosta ulos astuessani muutaman minuutin myöhässä, sovellus ei toiminutkaan. Kierrokset nousivat. Boottasin puhelimen. Minuutit kuluivat, kollega soitti ja ihmetteli missä olen. Pahoittelin viivästystä ja jatkoin puhelimen räpläämistä. Tuloksetta.

Pettymysten pettymys

Olin pettynyt. Ja hiukan hermoistunutkin. En pidä myöhästelevistä ihmisistä, enkä siis halua olla myöhässä. Koin myös, että maineeni oli pelissä. Olen nimittäin suositellut Easy Park -sovellusta tuttavilleni. Rehellisuuden nimissä harmitukseni oli ehkä hiukan perusteetonta, sillä tähän asti sovellus on toiminut moitteettomasti, säästänyt aikaa, vaivaa ja etenkin hermoja. Mutta nyt: Seisoin kadulla puhelin kädessäni, ja normaalin valintanäkymän sijasta sovellus jäi pyörimään sisäänkirjautumistilaan. Ja sitten, ruudulle ilmaantui seuraava näkymä… Oops. Todellakin.

2014-03-28 14.04.04

Yksi pettymys ei tunnu missään

Selvisin tilanteesta kävelemällä parkkimittarin luo (kokonaista 50 m) ja syytämällä automaattiin kaikki lompakostani löytyvät kolikot (5€) joilla sain ruhtinaalliset 45 mins parkkiaikaa. Ei ihan riittävästi tunnin kokouksen ajaksi, mutta hyvä yritys kuitenkin. Sitäpaitsi olin jo sen 15 minuuttia myöhässä… Kävelin siis reippaasti kohteeseen hoidin kokouksen, ja autolle palatessani olin helpottunut: Ei parkkisakkoja tällä kertaa.

Meille Appelsiinilaisille palveluiden toimivuus, saatavuus & tasalaatuisuus ovat kunnia-asia. Mutta aina asiat eivät suju kuin elokuvissa. Edellä kuvatun tilanteen valossa on helppo asettua asiakkaan saappaisiin. Jos asiat eivät toimi, on helppo ärsyyntyä. Eilen Easy Park -sovelluksen palvelulupaus ei toteutunut. Mutta tarkoittaako se, että lopetan sovelluksen käytön kokonaan? En tietenkään. Se on pelastanut kolikottaman blondin useampaan kertaan. Kun tilannetta katsoo tyypillisen IT palvelun palvelulupaukseen verrattuna  (99,9…%) tilanne asettuu oikeisiin mittasuhteisiin. Se, että asiat ja sovellukset eivät aina toimi 100%:sti on vain elämää.

 

 

 

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Ihmiset, Trendit ja innovaatiot, Yleinen Merkitty: , , , , ,