Trendikkäästi Appelsiini

Julkaisimme pari viikkoa sitten Appelsiinin trendit. Niiden takana on paljon työtä, ideointia yksin ja ryhmässä, mutta myös tiukkaa keskustelua siitä miksi ja miten trendityötä pitäisi tehdä ja kuka olisi niistä kiinnostunut.

Trendityö on visionäärin merkki

Aloitimme trendityön miettimällä miksi trendimietintää kannattaa ylipäätään tehdä. Perustelimme sen tarpeella ymmärtää nykyisen markkinan ja toiminnan lainalaisuudet. Asiakaspalaute, markkinakehitys ja teknologian mahdollisuudet ovat tärkeitä syötteitä strategiatyöhön ja uusien palveluiden kehitykseen. Samalla kuitenkin totesimme, että nykytilan ymmärrys ei valitettavasti yksin riitä. Me uskomme, että innovatiiviset yritykset katsovat asioita laajemmin, ja pohtivat liiketoiminnan kehitystä suhteessa ihmisten käyttäytymisen muutokseen, ja rikkovat toimialojen rajoja rohkeasti. Työn edetessä huomasimme, että trendityö vaatii tietoista heittäytymistä, omien ajatusmallien haastamista ja asioiden kyseenalaistamista. Vain siten päästään oikeasti uudenlaiseen visiointiin.

Trendit eivät ole vain teknologiayritysten yksinoikeus

Otimme Appelsiinin trendityössä myös oppia muista trendien tekijöistä. Katsoimme megatrendejä ja Gartnerin ja muiden analyytikoiden teknologiatrendejä sekä Fjordin ja Deloitten ajatuksia. Ja tietysti luimme myös suomalaisia Trend-IT:n materiaaleja, olimmehan mukana niiden teossa. Emme kuitenkaan rajoittuneet vain globaaleihin megatrendeihin tai teknologiatrendeihin vaan tutustuimme myös YIT:n asumisen trendeihin ja yritimme päätellä mihin asumisen ”heimoon” kuulumme. Totesimmekin, että trendien teko ei ole toimialasidonnaista, vaan pikemminkin kertoo halusta laittaa itsensä likoon ja rohkeudesta jakaa kiistanalaisiakin näkemyksistä.

Yhteinen visio on kumppanuuden perusta

Trendien ideointi ja ideoiden kirjaus on kuitenkin vasta ensimmäinen askel. Nyt kun se on tehty ja trendit julkaistu, niin on aika käydä niitä läpi asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Haluamme ruokkia keskustelua Appelsiinin Trendeistä. Jännityksellä odotamme kommentteja ja toisaalta mahdollisuutta luoda yhteinen visio. Trendien tavoite ei siis ole ”julistaa oikeita vastauksia” vaan nostaa esille keskustelunaiheita yhteisen ideoinnin pohjaksi. Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä.

[contact-form][contact-field label=’Name’ type=’name’ required=’1’/][contact-field label=’Email’ type=’email’ required=’1’/][/contact-form]

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Trendit ja innovaatiot, Yleinen Merkitty: , , , ,