Appelsiini Hacklab #001

Järjestimme 15.3.2014 Appelsiinin historian ensimmäisen Hacklab -tapahtuman. Tavoitteenamme tutkia porukalla Adoben Phonegap -käännöstyökalujen käytettävyyttä HTML5 -pohjaisten puhelinaplikaatioiden kehittämisessä Tapahtuman perusajatuksena oli osoittaa, että ei ole mahdotonta tehdä valmista ja toimivaa demoaplikaatiota päivässä, jos meiniki on hyvä ja ongelmakenttä riittävän rajattu.

Natiivikäytettävyyttä silmälläpitäen toteutettu Appelsiini Media toimi lähtökohtanamme aplikaatiosta, joka toimii hyvin puhelinympäristössä, joten päätimme käyttää sen tavoin ”palvelinpään” sovelluksena tätä Blogia RSS virtoineen. Median tavoin pyrimme myös keskittymään natiivinkaltaiseen käytettävyyteen puhelimessa.

Lyhyen sääntöjen avaamiseen keskittyneen aamupalan jälkeen aloitimme haasteen ratkaisun ketterästi kahdella toisiaan vastaan leikkimielisesti kilpailevalla joukkueella.

Super Appelsiini Media

Ensimmäinen joukkueista päätti ratkaista haasteen yksinkertaisen, mutta koukuttavan pelin avulla. Super Appelsiini Mediassa pelaaja ohjaa Superappelsiinimiestä, joka yrittää selviytyä Blogin otsikoista hyppäämällä sanalta toiselle. Viimeaikoina huomiota saaneen Flappy Bird -pelin tavoin Super Appelsiini Mediassa pelaaja voi painaa vain yhtä painiketta, joka saa Superappelsiinimiehen hyppäämään (suurin piirtein) painohetkellä.

Superappelsiinimies toiminnassa

Superappelsiinimies toiminnassa

Merkittävimmät vaikeudet pelin kehityksessä kohdistuivat ulkoasun ja käytettävyyden rakentamiseen.  Lopputuotoksena syntynyt yksinkertainen sanahyppelypeli osoittautui koruttomasta ulkoasustaan huolimatta petollisen koukuttavaksi juuri samoista syistä kuin Flappy Bird. Sen pelaaminen on hurjan vaikeaa, ja tyhmältä tuntuvia virheitä tule pelatessa tehtyä koko ajan ”ihan vahingossa”.

Typing of the Orange

Toinen joukkueista lähti kilpaan kunnianhimoisemmalla pelikonseptilla: ”Typing of the Orange”. Kyseessä on blogitekstien ulkoaoppimiseen kannustava peli, jossa tekstejä kirjoittamalla voi voittaa toinen toistaan hurjempia vihulaisia ja boss-monstereita.

Typing of the Orange

Typing of the Orange

”Styleguide driven developement” -metodi tuotti tuloksenaan näyttävän tuotoksen, jonka kehityksessä suurimmat haasteet kohdistuivat ulkoasun ja teknisten tomintojen yhteensovittamiseen.

Hacklabissä tehdyssä versiossa vastustajia on vain yksi, mutta pelikonseptin toimivuus tulee hyvin esiin jo ensimmäistä vastustajaa vastaan taistellessa. Sorminäppäryyteen ja ulkoaoppimiseen kannustava pelin vaikeimmaksi palaksi osoittautui kuitenkin tekstin syöttäminen kännykän näppäimistöltä.

Lopputulokset

Typing of the Appelsiinin näyttävyys vetosi lahjomattomaan tuomaristoomme huomattavasti. Tästä huolimatta Superappelsiinimiehen koruttoman yksinkertainen koukuttavuus käänsivät tuomariston mielipiteen Super Appelsiini Median kannalle.

Tiukan äänestyksen jälkeen Super Appelsiini Media valittiin Hacklabin voittajaksi yhden äänen erolla Typing of the Orangeen.

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Sovelluskehitys, Teknologiat, Yleinen Merkitty: ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>