Tie pilveen

tie_pilveen

Suomen pilvipalvelumarkkina oli viime vuonna 170 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli parisen kymmentä prosenttia, eli pilvipalvelumarkkina kasvoi huomattavasti koko IT-markkinaa nopeammin (kasvua koko markkinassa oli noin kaksi prosenttia).

Pilvi ja sen kasvattaminen on myös Appelsiinin strategian ytimessä. Kasvun keinoja miettiessämme, olemme viime kuukausina tuottaneet runsaasti materiaalia ja analyysiä pilvipalvelumarkkinasta, ja sitä viimeistellessäni mietin, että pohdinnastamme voisi olla hyötyä muillekin. Eli tässä sitä siis!

Pilvipalveluiden toimittamisen roolit

Strategiatyössämme haarukoimme pilvipalveluiden toimittamisen rooleja. Lähdimme liikkeelle Gartnerin määritelmästä, joka jakaa pilvipalvelutoimijat neljään pääluokkaan. Niistä on kerrottu oheisessa esityksessä. Tie pilveen from Sari Kola-Nystrom

Konsultit, strategikot & arkkitehdit: Kun markkinassa on epätietoisuutta, on se oiva markkina konsultoinnille. Pilvi ei ole poikkeus, joka vahvistaa säännön. Viime vuosina pilven ympärille on syntynyt konsulttien, strategikkojen ja arkkitehtien joukko, joiden haasteena on miettiä se miten pilvi saadaan toimimaan osana jo olemassaolevaa palvelukokonaisuutta.

IT palvelutarjoajat ja IT-ulkoistajat: Pilvipalvelut hiipivät IT-ulkoistuksiin yksinkertaisimmillaan kapasiteetin tai integraatioiden tuotantoalustana. Pilvellä voidaan tuoda merkittäviä kustannushyötyjä esimerkiksi tilanteissa joissa kapasiteetin tarve vaihtelee ja halutaan optimoida kustannuksia.

Pilvipalveluiden tarjoajat: Sovellukset (SaaS) ovat kovaa vauhtia menossa pilveen, esimerkiksi markkinoinnin ja myynnin sovelluksista jo puolet on pilvessä. Marketvision Samuli Savoa mukaellen: ”Sovellukset ostetaan pilvestä, tai ei ollenkaan.” Vaiikka Suomen pilvipalvelumarkkinasta 75% on sovelluksia, kehitysalustat (PaaS) seuraavat perässä, samoin kapasiteettipalvelut (IaaS).

Pilvipalveluiden brokerit: Pilvipalveluiden brokerit ovat kovaa vauhtia tulossa pilvimarkkinoille maailmalla. Myös Suomi on nähnyt ensimmäiset kauppapaikat kun pilvi.com julkaisi betansa huhtikuussa. Ja jos minulta kysytään, lisää on tulossa.

Tie pilveen Brokeroijan näkökulmasta

Gartnerin määritelmän mukaisesti broker on toimija joka tuottaa lisäarvoa pilvipalveluiden tuottajille kokoamalla erilaisia pilvipalveluita samaan kauppaan (aggregointi), integroimalla erilaisia pilvipalveluita tai tuottamalla asiakasyrityksille kyvykkyyden jaella omia sovelluksiaan yhden käyttöliittymän kautta (asiakaskohtaiset ratkaisut). Asiakkaan näkökulmasta brokerointi tuo pilvipalvelut samaan paikkaan ja tekee ostamisesta helppoa ja hallittua.

Vaikka pilvipalveluita on brokeroitu maailmalla jo vuosia, ei liiketoimintamallin toimivuudesta ole kovia lukuja. Strategiatyömme perusteella olemme vakuuttuneita siitä, että liiketoimintamalli toimii, jos seuraavat kolme asiaa toteutuvat:

  1. Selkeä hyöty loppuasiakkaalle: Kun palvelut löytyvät helposti samasta paikasta ja hinnoittelumallit ovat selkeästi esillä on pilvipalveluita helppo ostaa. Toimivat tukipalvelut varmistavat sen, että sovelluksista saadaan irti ne hyödyt joita tavoitellaan.
  2. Palvelun helppokäyttöisyys: Ostamisen helppous liittyy myös käyttöliittymään. Pilvikaupan ei tarvitse olla harmaa tai synkeä, vaan se voi olla myös selkeä, helppo ja mahdollistaa sovellusten vertailu ja testaus. Helpommin sanottu kuin tehty, etenkin IT-maailmassa, jossa erästä CIO:ta lainaten ”nää käyttöliittymät nyt vaan on tällaisia.”
  3. Laja palvelutarjooma: Sovellustuottajan näkökulmasta pilvikauppaan tulo, eli sovelluksen onboardauksen helppous on laajan palvelutarjooman luomisen edellytys. Pienen palvelutuottajan näkökulmasta myynti brokerointikanavan kautta kannattaa, jos brokeroinnilla on tehokas myyntikoneisto ja olemassaoleva asiakaskanta.

Jos ja kun nämä edellytykset toteutuvat, niin brokerointiekosysteemi ruokkii itse itseään. Mitä enemmän asiakkaita brokerilla on sitä enemmän sovellustuottajat haluavat tuoda sovelluksiaan kauppaan. Mitä enemmän sovelluksia ja mitä helpompi käyttöliittymä sitä paremmin kauppa käy. Näin me ainakin Appelsiinissa ajattelemme. Oletteko samaa mieltä?

 

 

 

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Teknologiat, Trendit ja innovaatiot, Yleinen