Kuplan ulkopuolella on toinen todellisuus

Me IT-ammattilaiset työskentelemme kuplassa. Kuplassa on enimmäkseen kiva olla. Esimerkiksi uudet tekniikat otetaan kuplan sisällä käyttöön lähes itsestään. Vai moniko meistä on esimerkiksi saanut koulutusta Lyncistä tai sen edeltäjästä Office Communicatorista? Järjestelmä on vain ikään kuin ilmaantunut käyttöön, ilman sen kummempia fanfaareja.

Kuplan sisällä helposti unohtuu, ettei kupla ole koko maailma. Otetaanpa esimerkki. Kun asiakas tilaa Toimisto 365:n, asiakas odottaa tällä tehostavansa työntekoa, tuovansa työntekijöille joustoa ja mahdollisuuksia tehdä töitä paikkariippumattomasti, ja ennen kaikkea asiakas odottaa investoinniltaan säästöjä. Kuplan sisällä ajatellaan, että selvä, toimitetaan asiakkaalle Toimisto 365. Paketissa tulee mukana työkalut pikaviestittelyyn ja verkkokokouksiin. Niitä käyttämällä säästöjä alkaa kertyä saman tien.

Kuplassa ajatus on kaunis, mutta kuplan ulkopuolella todellisuus on toinen. Säästöjä voi laskea vaikkapa tällä näppärällä laskurilla. Mutta pelkkä tekniikka ei tuo kenellekään säästöjä senttiäkään. Tekniikka on osattava valjastaa käyttöön. Ja tässä se kompastuminen usein tapahtuu.

IT-toimittajan vastinparina on useimmiten asiakkaan IT-yksikkö. Asiakkaan oma IT-väki leijuu yleensä samanlaisessa kuplassa kuin toimittajankin IT-osaajat. Helposti unohtuu, että varsinainen loppukäyttäjä kaipaa tukea ja koulutusta järjestelmän käyttöönotossa. Jos loppukäyttäjä ei tunnista itselleen koituvia hyötyjä uuden järjestelmän käytöstä, ei hän muuta toimintatapojaan eikä ota uutta järjestelmää käyttöön. Yrityksen investointi tuottaa tällöin vain kuluja, ei tuottoja.

Onnistunut Toimisto 365 -käyttöönotto vaatii 360-ajattelua organisaatiossa. Yrityksen pitää tunnistaa, mitkä ovat onnistumisen esteitä, mitkä taas mahdollistajia? Millaista tukea käyttäjät tarvitsevat, ja kuka sen tarjoaa? Onko kaikilla oikeat välineet käytössään esimerkiksi virtuaalikokouksia varten? Mahdollistaako työ- ja toimistoympäristö uusien välineiden käytön?

Appelsiini on puhkaissut oman kuorensa ja astunut kuplan ulkopuolelle. Toimisto 365:n mukana asiakas saa meiltä haluamansa ja tarvitsemansa verran tukea myös käyttöönoton toisessa puolessa, muutosjohtamisesta oikeiden välineiden valintaan ja tukeen. Ja kannattaa muistaa, että Appelsiinilta saa Toimisto 365:n kokonaisuudessaan myös pilvipalveluna.

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Ihmiset, Trendit ja innovaatiot, Yleinen Merkitty: , , , , ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>