Pilvibrokerin hyödyt suomalaisille yrityksille

Kirjoitin pari viikkoa sitten pilvipalveluiden kehityksestä otsikolla ”tie pilveen” ja pohdin siinä pilvipalveluiden käyttöä ja erityisesti brokerin roolia. Enkä selkeästi ole ajatusteni kanssa yksin, myös Marketvision eilen julkaistu tutkimus ”Pilvimaailma työntyy IT-ostamiseen” tuo esille brokerin roolin pilvipalvelujen ostamisessa ja kertoo suomalaisten organisaatioiden suhtautumisesta brokerin käyttöön.

Brokerin rooli pilvipalvelumarkkinassa

Gartnerin määritelmän mukaisesti broker on toimija joka tuottaa lisäarvoa pilvipalveluiden tuottajille ja käyttäjille. Lisäarvon tuottaminen voidaan jakaa kolmeen ryhmään:

  • Aggregointi: Pilvipalveluiden aggregointi tarkoittaa yksinkertaisesti erilaisten pilvipalveluiden kokoamista yhteen paikkaan, josta käyttäjä voi niitä helposti ostaa ja käyttää yksillä käyttäjätunnuksilla.
  • Integrointi erilaisten sovellusten välillä vaatii brokerilta ja sovellustoimittajilta hiukan enemmän vaivaa, mutta  helpottaa sovellusten käyttöä entisestään.
  • Asiakaskohtaisesta brokeroinnista puhutaan, kun broker tuottaa asiakasyrityksille kyvykkyyden jaella yrityksen käytössä olevia sovelluksia räätälöidyn käyttöliittymän kautta.

Riippumatta siitä mikä edellä mainituista malleista on käytössä, broker tuottaa lisäarvoa sovellusten käyttäjille tuomalla pilvipalvelut samaan paikkaan ja tekemällä ostamisesta helppoa ja hallittua. Sovellustuottajat saavat puolestaan lisäkanavan omien sovellustensa myynnille.

Suomessa on tilaa Pilvibrokerille

Marketvision tutkimus paljastaa, että 39% niistä suomalaisista yrityksistä, jotka eivät brokerointia käytä, ei ole edes selvittänyt brokerin käyttöä ja 15% on vasta selvittämässä mahdollisia hyötyjä. 6% kertoo selvittäneensä asiaa, mutta ei ole löytänyt sopivaa brokeria. Vain 24% ei näe brokerin käytössä hyötyä. Eli jos tulokset vetää yhteen 76% suomalaisista yrityksistä voisi nähdä hyötyjä brokerin käytössä jos sopiva toimittaja löytyisi. Ja veikkaan, että 24% jotka eivät näe hyötyjä tällä hetkellä, voivat muuttaa mieltään tulevaisuudessa kun brokerien käyttö yleistyy ja siitä tulee IT-ostamisen arkipäivää.

brokerointi-on-mahdollisuus_large

Sovellusten hankkiminen pilvestä on helppoa ja vaivatonta

Samainen Marketvision tutkimus ottaa kantaa myös pilvipalveluiden ostamisen haasteisiin. Esille nousevat mm. integraatioiden ja kokonaisuuden hallinta, ostamisen liukuminen liiketoimintaan ja kokemattomuus pilvipalveluista, joka nostaa kynnystä ensimmäiseen hankkeeseen. Yrityksille ei ole selvää mitä pilvestä kannattaa ostaa ja keneltä? Eikä se millainen sopimuksen pitäisi olla? Kun kotimaisia referenssejä ei aina ole olemassa ja tarjooma koetaan osin kypsymättömäksi, on päätöksenteko vaikeaa.

Broker vastaa edellä mainittuihin haasteisiin ja tekee sovellusten hankkimisesta pilvestä  helppoa ja vaivatonta. Kun palvelut tuodaan samaan käyttöliittymään voi niitä ”vain käyttää” ja brokerin vastuulla on  integraatiot saadaan toimimaan vaivattomasti. Broker auttaa pitämään sovellukset hallinnassa ja helpottaa päätöksentekoa. Myös huoli laadusta ja sopimuksista vähenee: Broker valitsee toimittajat neuvottelee ehdot reiluiksi.

Johtopäätökseni Marketvision analyysistä on siis se, että brokerin käytön hyötyjä on enemmän kuin haittoja. Pilvibrokerin käyttö on siis suomalaisille yrityksille mahdollisuus, jota ei tunneta. Jos haluat kuulla lisää ota yhteyttä Appelsiiniin. Me autamme mielellämme kaikenkokoisia yrityksiä löytämään brokeroinnin hyödyt.

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Ihmiset, Pilvipalvelut, Trendit ja innovaatiot, Yleinen Merkitty: , , , , , ,