Työtila vaikuttaa tuottavuuteen

Olen tehnyt valtaosan työurastani konsultin hommia. Kulkenut kuin kulkuri asiakkaalta toiselle. Pysähtynyt joihinkin paikkoihin pidemmäksi aikaa, joihinkin taas vain päiväksi muutamaksi. Erilaisiin yrityksiin, yrityskulttuureihin ja toimintaympäristöihin tutustuminen on yksi konsultin työn antoisista piirteistä.

Kaikissa konsulttifirmoissa olen istunut avokonttorissa. Niin myös nykyään Appelsiinilla, silloin kun sinne ehdin. Asiakasyrityksissä tilanne sen sijaan vaihtelee. Monessa yrityksessä työntekijöillä on yhä omat huoneensa, tosin vähintään yhtä monessa on siirrytty avokonttoriaikaan. Kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei kuitenkaan sovi parhaalla mahdollisella tavalla nykyajan työntekoon. Toimiva työympäristö vaatii nykyään monenlaisia tiloja.

Avokonttorissa kollegaa uskaltaa lähestyä helpommin kuin liikennevalojen tai suljetun oven takana huoneessa istuvaa, mutta avotilassa hälinä saattaa nousta häiritseväksi. Osa puhuu puhelimessa, osa kasvotusten kollegan kanssa. Tarkkaa keskittymistä vaativa työ ei onnistu. Jos ei halua muiden kuulevan tai häiriintyvän puhelustaan, on pahimmassa tapauksessa siirryttävä käytävälle tai jopa ulos rakennuksesta. Neuvotteluhuonetta ei tähän tarkoitukseen kehtaa ottaa, koska ne ovat tiiviisti varattuja muutenkin.

TrendIT on tunnistanut yhdeksi työelämän makrotrendiksi rauhoittumisen ja keskittymisen tarpeen. Työelämä, muun elämän ohessa, on nykyisin hektistä. Viestejä satelee joka suunnasta ja kaikkeen odotetaan reagoitavan saman tien. Välillä on kuitenkin voitava rauhoittua.

Appelsiinin toimistolta Kaarlenkadulta löytyy esimerkiksi hiljaisia tiloja käytettäväksi tarpeen mukaan. Niitä ei voi varata etukäteen. Olemme kuitenkin vasta puolimatkassa siihen, mitä emoyhtiössämme Elisassa on tehty toimistotiloille ”asiakaspolulla”. Se on aito työtila, mutta koska sitä myös esitellään asiakkaille, on se nimetty asiakaspoluksi.

Avarasta ja valoisasta tilasta löytyy monenlaisia työskentelytiloja. Työntekijät on profiloitu läsnäolon perusteella neljään ryhmään, ja työtilat on suunniteltu jokaista ryhmää ajatellen. Ankkurit ovat enimmäkseen paikalla omissa työpisteissään, ja heillä on kiinteät työpisteet. Yhdistäjät ovat paljon toimistolla, mutta hyvin vähän tietyssä työpisteessä, eli heidän aikansa kuluu palavereissa tai muuten muita ihmisiä tavatessa. Navigaattorit ovat toimistolla vain harvoin eivätkä kaipaa omaa, kiinteää paikkaa siellä. Verkostoitujat ovat puolet työajastaan paikalla, puolet poissa.

Asiakaspolun avokonttori ei ole vain yhtä suurta työpöytien rykelmää. Tilasta löytyy perinteisiä, tosin ei-nimettyjä, istumapaikkoja, mutta jos kaipaa keskittymistä, voi valita hiljaisen tilan, joka on kuin kirjaston lukusali: ääntä pitävää katsotaan pahasti. Puheluja tai lync-palavereihin osallistumista varten on yhden hengen äänieristettyjä koppeja, joissa pääsee istumaan työpöydän ääreen. Projektityöskentelylle on erikokoisia huoneita, osa etukäteen varattavissa, osa nopeusperiaatteella toimivia.

Monitoimityötila voi kuulostaa kalliilta. Tosiasia kuitenkin on, että tilankäyttö tehostuu. Työntekijää kohden tarvitsee varata vähemmän neliöitä. Samaan aikaan työntekijä kuitenkin kokee käytössään olevan tilan kasvavan. Elisassa työntekijöiden tyytyväisyys tiloihin on selkeästi kasvanut toimitilamuutosten jälkeen. Työ paitsi sujuu tehokkaammin, on myös mukavampaa, kun jokaiselle tekemiselle löytyy sopiva tila.

Kuten jo totesin, asiakaspolkua esitellään asiakkaille. Joten jos kiinnostuit, ota yhteyttä Elisan yhteyshenkilöösi – tai vaikkapa minuun – vierailun järjestämistä varten.

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Ihmiset, Työn tuottavuus, Yleinen Merkitty:

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>