Varauksellista suhtautumista

Sukulaismies sai viime keväänä 70-vuotissyntymäpäivälahjaksi ensimmäisen älypuhelimensa. Me lahjan antajat olimme hieman epäileviä, tuleeko puhelin aktiiviseen käyttöön. Olinhan juuri ennen juhlia lukenut TrendIT-raportista, että merkittävä osa ihmisistä suhtautuu uuteen teknologiaan varauksellisesti.

Niin vaikea kuin sitä tietotekniikka-alan sisältä katsoen onkin uskoa, monet ihmiset eivät halua elämäänsä yhtään uutta teknologiaa. He eivät halua jatkuvasti kokeilla uusia laitteita tai teknologioita. Vapaa-ajalla jokainen voi toki tehdä omat päätöksensä teknologian käytöstä, mutta töissä tilanne on eri.

Yrityksissä teknologiset ratkaisut tehdään usein aikaisten omaksujien ja teknologiaan perehtyneiden johdolla. Tiheä muutostahti turhauttaa ja stressaa niitä, jotka suhtautuvat teknologiaan varauksellisesti. Heille riittäisi, että laitteet ja teknologia toimivat niin kuin ennenkin.

 

Uutta teknologiaa – järjestelmiä tai sovelluksia – läpirunnovat henkilöt törmäävät projekteissa välillä kovaankin muutosvastaisuuteen. Ei ole väliä, kuinka hyvä tai työntekoa tehostava uusi järjestelmä on. Vanha järjestelmä, vaikka sitä kuinka olisi haukuttu vuosien mittaan, on käyttäjilleen maailman paras aina uuden järjestelmän käyttöönoton kynnyksellä.

Järjestelmiä suunnitellaan onneksi nykyisin aiempaa enemmän käyttäjäystävällisyyden ehdoilla. Muutosjohtamista ei silti pidä missään nimessä väheksyä, vaikka uusi järjestelmä tai sovellus olisi todella helppokäyttöinen ja käyttäjän elämää helpottava. Vanhojen, ei-niin-ystävällisten järjestelmien käyttöönoton tuska on kuitenkin monen työntekijän mielessä. Miksi vaihtaa, kun on vihdoinkin oppinut käyttämään järjestelmää ja se toimii?

Se on kysymys, joka yrityksen teknologiaratkaisuista päättävänkin toki on syytä esittää itselleen. Uutta tekniikkaa ei kannata ottaa käyttöön vain uutuuden vuoksi. Joissain kohdin hieman vanhempi voi olla se oikea ratkaisu, kun taas jotkut järjestelmät olisi oikeasti kannattanut heittää roskakoriin jo muutama vuosi sitten. Yksittäisten järjestelmien sijaan on syytä katsoa kokonaisuutta ja niin haastavaa kuin se vauhdilla muuttuvassa maailmassa onkin, pitäisi järjestelmähankintoja suunnitellessa ajatella myös tulevaisuutta.

Mutta miten kävi sen 7-kymppisen lahjapuhelimelle? Huoli oli tässä tapauksessa turha. Puhelin sovelluksineen tuli ahkeraan käyttöön. Päivänsankarin vaimokin totesi uuden puhelimen niin hyväksi, että hankki itselleen samanlaisen. Sitä tarina ei kerro, keskustelevatko he enää lainkaan kasvotusten vai chättäilevätkö vain puhelinten välityksellä.

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Ihmiset, Yleinen Merkitty:

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>