Case Sylva: Verkkosivut vuonna 2014

Verkkosivut ja sivustojen sisällönhallinta ovat yksi IT:ssä tapahtuvan jatkuvan kehityksen haasteista. Selainten, tekniikoiden ja toisaalta sisällönhallintajärjestelmien sekä asiakastarpeiden muutostahti on huimaa, ja verkkosivustot vanhenevat nopeasti. Koska käyttöönotettu sivusto palvelee tavallisesti useita vuosia, vaaditaan sen tekniseltä ja graafiselta toimittajalta sekä ymmärrystä siitä missä mennään nyt, että siitä mihin maailma on menossa.

Mahdollisuuksia toteuttaa verkkosivut on useita, ja jokainen niistä tarjoaa omat etunsa. Kävin alkuviikosta aiheeseen liittyviä asiantuntijoiden tekemiä valintoja ja valintojen taustoja lävitse kehittäjiemme kanssa liittyen parasta aikaa työn alla olevaan Sylva ry:n (http://www.sylva.fi/fi/) verkkosivu-uudistukseen.

Sylva ry on vuonna 1982 perustettu syöpää sairastavien lasten, nuorten ja heidän perheidensä valtakunnallinen yhdistys, joka järjestää mm. vertaistukea, kuntoutusta, erilaisia kursseja ja tuettuja lomia, jotka auttavat selviytymään syövän aiheuttamasta elämänmuutoksesta. Järjestö julkaisee myös perheille tarkoitettuja oppaita ja jäsenlehteä.

Viime vuosina Sylva ry on aktivoitunut erityisesti Facebookissa ja pyrkii verkkosivu-uudistuksellaan parantamaan verkossa tarjottavan tiedon, tapahtumien, viestinnän ja muiden palveluidensa toimivuutta ja ilmettä. Sivusto toimii yrityksen digitaalisena käyntikorttina, joka ilmentää yhdistyksen arvoja ja toimintaa.

Sivuston uudistamisen lähtökohtina toteutuksessamme toimivat seuraavat tekijät

  • Toimiva ja selkeä käyttöliittymä, joka tuo esiin asiakkaan toiminnan ja sen luonteen
  • Nykyaikainen toteutus, joka toimii responsiivisesti eri päätelaitteilla
  • Luotettava ja uskottava ”future-proof” sisällönhallintatuote, jonka käyttö ei vaadi erityisosaamista

Flat design?

Käyttöliittymäsuunnittelijamme Elias Maliniemen mukaan sivuston ulkoasua suunniteltaessa keskiössä ovat responsiivisuus ja käytettävyys. Sivuston tulee olla kutsuva ja antaa hyvän kuvan Sylvan toiminnasta päätelaiteriippumattomasti. Tiedon tulee olla helposti löydettävissä ja käyttäjän pitää pystyä suorittamaan vaivattomasti sivuston tarjoamat toiminnollisuudet.

sylva_kuva

Eliaksen laatimat alustavat palvelun näyttökuvat on laadittu hyvin aikaa kestävän ”Flat Design” ajattelumallin mukaisesti.  Flat Designissa on kyse minimalismista innoituksensa hakevassa ulkoasussa, jossa tieto on esitetty selkeästi, raikkaasti ja tarkoituksenmukaisesti unohtamatta nykyajan käyttäjien teknisiä vaatimuksia nopeasta toiminnasta (l. pienestä latausajasta) ja intuitiivisuudesta.

Näyttökuvat ovat vielä alustavia ja täsmentyvät asiakkaan toiveiden mukaisesti, mutta jo tässä vaiheessa ne kestävät hyvin kritiikkiä analysoidessamme niitä vastaavia kansainvälisiä sivustoja vasten.

”Verkkokauppa palveluna?”

Suunnitellessamme palvelua Juho Saaren kanssa kävimme läpi sivustolle toivottuja toimintoja, ja huomasimme siellä yhden selkeästi erottuvan palvelun. Siinä missä verkkosivujen sisällönhallinta ja tekninen toteutus vaativat usein räätälöintiä ja asiakkaan tarpeisiin sovittamista, voidaan monet niiden palveluista toimittaa saumattomasti upotettuina verkkopalveluina.

052114_0655_Kuplanulkop1.png

Sylvan tapauksessa palveluun toivottu verkkokauppa on hyvä esimerkki tallaisesta komponentista. Nykyisin valmiina palveluina toteutetun verkkokauppasivustot ja upotukset ovat edistyneet niin pitkälle, että verkkokauppa kannattaa käytännössä lähes aina upottaa sivustolle SaaS -palveluna. (Poikkeuksia toki löytyy sekä aloittain että yksittäin. Suurten toimijoiden tai toimittajien tapauksessa on esim. SaaS -palvelun hinta ja toimitusehdot huomioitava erikseen.)

Verkkokauppa-komponentin toteuttaminen SaaS -palvelua käyttäen keventää toteutusta ja mahdollistaa työn kohdistamisen itse palveluun ja sen toimintaan.

Sisällönhallinta Umbracolla?

Vanhan sanonnan mukaan kun laitetaan X muusikkoa baaripöytään, perustetaan X+2 uutta täydellistä yhtyettä (joilla tulee olemaan X-1 harjoitusta yhdessä ennen hajoamista). Verkkosivujen sisällönhallintajärjestelmät lienevät hieman samankaltainen ilmiö – monet niistä ovat lähtöisin kehittäjien pyrkimyksestä tehdä vielä vähän parempi järjestelmä.

091714_0628_Varaukselli1.png

Juuri tarpeeseen sopivan tuotteen valitseminen valtavasta massasta voi olla vaikeaa. Miten valita paras kun jokaisella järjestelmällä on omat hienoutensa. Uusin ei useinkaan ole tässä tapauksessa paras. Tavanomaisempaa onkin käyttää mittarina kehittäjäyhteisön aktiivisuutta, tuotteen takana olevan toimittajan uskottavuutta tai teknologisia seikkoja.

Tässä tapauksessa parhaiten nämä mittarit täytti Umbraco, jota käyttää maailmalla yli sata tuhatta websivustoa. Umbraco hyödyntää laajasti käytettyä ja toimivaksi havaittua Microsoftin sovelluskehystä ja sillä on laaja kehittäjäyhteisö. Tuotteen ulkonäkö voidaan helposti räätälöidä Flat Design -ajatusten mukaiseen designiin ja se tukee hyvin erilaisia upotuksia kuten SaaS -verkkokauppoja.

Tätä päivää?

Miten valintamme siten vastaavat alkuperäisiin vaatimuksiin? Flat Design ja Umbraco ovat yhdistelmä, jonka uskomme mahdollistavan järjestelmän toteuttamisen siten että se on toimiva, selkeä, nykyaikainen ja käytettävä. Uskomme tekemiemme valintojen ansiosta sen siis vastaavan Sylvan tarpeisiin. Nyt ja ainakin yhden verkkosivuston elinkaaren verran…

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Trendit ja innovaatiot, Yleinen Merkitty: , , , , , , , ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>