Sosiaalisen intranetin tuoma lisäarvo

Intranetin omistaja joutuu monesti perustelemaan uuden järjestelmän hankinnan tai parannuksen. Sosiaalisten ominaisuuksien mukaan tulo intraan pitää nähdä paitsi työkaluina, mutta myös tekoina ja niiden tuomana lisäarvona.  Seuraavassa puretaan osiin sosiaalisen intranetin taustoja ja esimerkkejä. some-teon-sanat

Mitä sosiaalista intranetissa voikaan tehdä?

Yritetään muistaa, että sosiaalisuus eli yhteisöllisyys on tekemistä, siinä missä moikkaaminen ja kynän lainaaminen. Intranetissä se on…

  • Jakamista
  • Seuraamista
  • Kommentointia
  • Tykkäämistä
  • Luomista
  • Arvioimista
  • Ideointia
  • Osallistumista
  • Osallistamista

Mitä välineitä sosiaalisessa intranetissa olikaan?

Mm. seuraavat työkalut saattavat soittaa kelloa. Nämä tai jokin näistä työkaluista voi jo löytyä teidänkin intrastanne:

  • Oma profiili, omat tiedot, omat seurattavat aiheet, henkilöt ja sisällöt
  • Status-viestit
  • Keskustelu / Yammer
  • Blogit
  • Wikit
  • Yhteisöt
  • Ideointi-, aloite- ja palautetyökalut

Kenelle sosiaalinen intranet tuo lisäarvoa?

Työntekijälle intranetin sosiaalisuus näkyy ajankohtaisempana tietona, säästettynä aikana tai vaikkapa mahdollisesti voimakkaampana yhteenkuuluvuuden tunteena. Sen sijaan johdolle sosiaaliset toiminnot kannattaa esitellä ketterämpänä tuotekehityksenä, ajansäästönä, kustannusten laskuna, yhteenkuuluvuuden tunteena, avoimuutena tai vaikkapa parempana fiiliksenä työpaikalla. Johtokin on lopulta kasa ihmisiä ja heistäkin on ihan mukavaa kun työntekijät tulevat tutuksi muutenkin kuin ruokalan käytävillä tai projekteissa.  Toisaalta yksikin toimitusjohtaja koki suurta riemua kun sai Yammerin kautta vastauksia taksin takapenkillä ollessaan: ”Menen YLE:n haastatteluun, mitä kertoisin aiheesta x ja y?”

Asiakkaille hänen kumppaninsa sisäinen sosiaalisuus näkyy kenties esim. nopeampana asiakastukena tai innovatiivisempina tuotteina.

Yrityksen tukitoimet on oma lukunsa, ne hyötyvät sosiaalisesta intrasta varsin paljon.  Viestintätiimille henkilöstön tuottama sisältö tuo uuden voimavaran käyttöön. Kommentit jatkavat ja tarkentavat tiedotteita, mielenkiintoiset sisällöt saadaan nousemaan ja siten viestinnän työlle saadaan parempi näkyvyys.

Henkilöstöhallinnolle sosiaalinen intranet voi näkyä uusina mahdollisuuksina ajaa henkilöstön asiaa, tai ajaa yrityksen asiaa henkilöstölle.  Erilaiset osaamispankit voi korvata mielyttävämmillä ja paremmin ajantasalla säilyvinä profiilitietoina ja status-viestien päivityksinä.  HR-asioiden nurjalle puolelle hyvä intranet tarjoaa mahdollisuuden estää huononevat työolosuhteet tai jopa riidat.

IT:lle intran sosiaalisuus tuo mm. uusia kanavia tavoittaa loppukäyttäjiä sekä säästöjä itsepalveluiden ja toisiaan neuvovien käyttäjien muodossa.

esimerkkiä sosiaalisen intranetin tuomasta lisäarvosta

Slide10 Slide11 Slide12 Slide13 Slide14 Slide15 Slide16 Slide17

 

persoonallinen uutiskanava4

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Ihmiset, Trendit ja innovaatiot, Työn tuottavuus Merkitty: , , ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>