Mistä pk-yrittäjä huomaa, että sovellusten uusiminen on paikallaan?

Digitalisaatio etenee ryskyen toimiala toimialalta ja haastaa bisnesmallit, työtavat ja -välineet. Kuluttajistuminen, SaaS-mallilla tarjottavat edulliset sovelluspalvelut sekä mobiilisti tehtävän työn yleistyminen ovat valtava positiivinen muutosvoima, johon pk-yrittäjäkin joutuu ottamaan kantaa. Ja johon kannattaa tarttua!

Monissa yrityksissä tuskaillaan ja tasapainoillaan vanhojen ”A4-maailmaan” perustuvien työtapojen ja niitä tukevien, jo aikansa eläneiden sovellusten kanssa. Liiketoimintaprosessejasi ennen oivasti tukeneet työkalut ja prosessit eivät enää palvele riittävän ketterästi, asiakkaasi odottavat yritykseltäsi uusia palvelutapoja ja samalla koetat runnoa myynnin kustannuksia alas.

Miten digitalisaatio haastaa ja buustaa pk-yrityksen sovellussalkun? 

Digitaalisuutta sinua paremmin hyödyntävät kilpailijat kirivät usein ensin ohi juuri myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun alueilla. Seuraavassa lyhyesti digimuutoksen tuomien haasteiden tarkastelua liiketoimintasovellusten näkökulmasta.

Aloita näistä:

  1. Myynti ja markkinointi toimii kömpelön CRM:n ja Excelin varassa. Uudet myynnin ja markkinoinnin sovellukset tehostavat uusasiakashankintaa sekä olemassa olevien asiakkaiden hoivaamista ja aktivointia.
  2. Sovellukset, joiden käyttö on jäänyt odotettua vähäisemmäksi ja joiden käyttöliittymä on kömpelö tai suorastaan vihamielinen, kannattaa laittaa korvauslistan kärkeen. Uudet sovellusten hankintamallit mahdollistavat kokeilun ennen lopullista ostopäätöstä.
  3. Yksinkertaiset asiat voivat parantaa prosessejasi huomattavasti. Tien päällä työskentelevien tulee saada työnsä tehtyä tehokkaasti ilman turhia toimistokäyntejä tai soittoja. Usein kyse on pienistä ohjelmistoinvestoinneista, jotka maksavat nekin itsensä takaisin viikoissa.
  4. On kallista, tehotonta ja huonoa asiakaspalvelua olla asiakkaiden tavoitettavissa vain puhelimella. Uudet sovellukset tuovat digitaaliset kanavat tasavertaisina asiakaspalvelijoiden käyttöön. Pienen yrittäjän vahvuus digiaikana on isoja ketterämpi asiakaspalvelu.
  5. Monet pk-yrittäjät maksavat sovelluksistaan liian paljon. Hinnat on neuvoteltu tiukasti vuosia sitten, ja alan kustannustason lasku ei ole heijastunut yrittäjän laskuihin. Kilpailuttaminen ja vertailu sovelluskaupoissa – kuten Elisa Pilvi – on helppoa. Hinnat eivät enää ole salaisuuksia.
  6. Ne pk-yrittäjät, jotka käyttävät laajalti sovelluksia ovat oma lukunsa. Melkein poikkeuksetta kaapin pohjalta löytyy jotain luottokortilta laskutettavia aiemmin käytettyjä SaaS-sovelluksia, mutta joita ei enää entisessä mittakaavassa tarvita. Käy vuosittain läpi, mitä on ostettu, ja ovatko nämä vielä tarpeen.

Satsaa myyntiin, markkinointiin ja aspaan  

Digimyllerryksen myötä pk-yrittäjän työlista on pitkä, mutta useimmille aloittaminen myynnistä, markkinoinnista ja asiakaspalvelusta toimii hyvin. Toki strategiatyö on tehtävä tälle pohjaksi.

Kaikkien sovellussalkku happanee pohjalta. Käy läpi ainakin asiakkaan palvelukokemukseen liittyvät työkalut ja niiden vaihtoehdot vielä tänä syksynä.

(Disclaimer: Kirjoittaja toimii Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksessa ja uskoo itse palavasti softan parantavaan voimaan.)

 

Riitta Raesmaa Senior Advisor, yrittäjä, Raesmaa.com

Konsultti-yrittäjä, jonka intohimona ovat markkinointiviestintä & sosiaalinen media, SaaS-liiketoimintamallin salat sekä pilvipalvelut. Riitta kirjoittaa Elisa Appelsiinin blogissa muuttuneesta sovelluspelikentästä ja uudesta toimintadynamiikasta.

 

 

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Trendit ja innovaatiot Merkitty: , , , , , , , , ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>