Sopiiko B2B SaaS AppStore myös startup-yrityksille

Esa Tornikoski 18.11.2014

 

Tutkimusyhtiö Market-Vision mukaan jo noin puolet yrityksistä näkee it-palvelujen ja sovellusten ostamisen pilvestä tasavertaisena vaihtoehtona muiden hankinta- ja toimitusmalleihin verrattuna. SaaS-ratkaisujen ostaminen erillisinä palveluina on saanut rinnalleen myös uuden hankintatavan, ns. pilvibrokerointimallin.

Mistä pilvibrokeroinnissa on kyse?

Kyse on oikeastaan B2B-SaaS -ohjelmistojen AppStoresta. Käytössä on monia eri termejä – sovellusten markkinapaikka, pilvikauppa, pilvimeklarointi – joista se virallisin (ja tylsin) lienee pilvibrokerointi.

Market-Visio määrittelee pilvibrokeroinnin seuraavasti: ”Pilvibrokeri toimii välikätenä pilvipalvelujen hyödyntäjän ja tuottajan välillä, ja brokerin tehtävänä on tuoda lisäarvoa hyödyntäjälle.” Sama suomeksi sanottuna, pilvibrokeri (kuten Elisa Appelsiini) auttaa asiakasta saamaan tavoittelemansa hyödyt keräämällä sopivia sovelluspaketteja tarjolle yhdestä paikasta, yhdellä sopimuksella ja yhdellä laskulla. Lue lisää edellisestä blogikirjoituksestani.

Asiakkaan näkökulmasta merkittävimmät hyödyt ovat siis käyttöönoton ja hallinnan yksinkertaistuminen. Myöskään tietoturvaa ei tarvitse itse miettiä, vaan se hoituu pilvibrokerin toimesta.

Miten nuori startup voi hyötyä Elisa Pilvi -sovellusten markkinapaikasta?

Monet startup-yritykset lähtevät liikkeelle ns. Born Global -asenteella ja karistavat kotimaan tomut jaloistaan heti kun se on mahdollista. Joillekin taas Suomi toimii testimarkkinana ennen suuntaamista lopullisille kohdemarkkinoille. Molemmissa tapauksissa kansainvälisellä brokerointialustalla toimiva ”B2B SaaS AppStore” voi auttaa pari askelta eteenpäin.

Sovellusten markkinapaikka sopii startupille, jonka tavoitteista löytyy seuraavaa:

  1. Markkinapaikka voi auttaa hoitamaan Suomen pienehkön kotimarkkinan ilman suuria investointeja omaan myyntivoimaan ja markkinointiin. Hyvin tuotteistettu ja oikein hinnoiteltu sovelluspaketti tarjolle ja pääset Elisa Pilvi -sovelluskaupan markkinoinnin taikapiiriin.
  2. Markkinapaikkaan ja kansainväliselle pilvibrokerointialustalle rekisteröityminen voi toimia askeleena kansainvälisille markkinoille.

Ensimmäinen tavoite sopii erityisesti startup-yritykselle, jonka tuote istuu pk-yrityksille eikä vaadi suuria prosessimuutoksia asiakkaan puolelta. Usein nämä sovellusalueet liittyvät myyntiin, markkinointiin ja asiakaspalveluun. Sovelluskaupassa pyritään tarjoamaan pk-yritykselle kokonaispalvelua eli esimerkiksi paketoituna puhelin + liittymä sekä sopiva mobiililaitteessa toimiva sovellus, vaikkapa myyntiliidien hoitamiseen tai viikkoraportointiin.

Toiseen tavoitteeseen liittyen Elisa Pilvi -markkinapaikan kautta startup-yritys voi kurottaa valitulle markkina-alueelle, jossa paikallinen operaattori käyttää samaa AppDirect-pilvibrokerointialustaa. Näitä löytyy useita mm. Pohjois-Amerikasta, UK:sta ja Euroopasta. Tutustu niihin broketointialusta AppDirectin sivulla.

Kun sovelluksesi on kerran ns. onboardattu AppDirectiin, se on mukana globaalissa katalogissa ja saattaa helpottaa seuraavaa askelta – eli sovelluksesi valitsemista toisen markkina-alueen pilvikauppaan. Automaattisesti tämä ei toki käy, mutta mahdollisuudet ovat hyvälle softalle oivat. Aktiivisella toiminnalla, hyvin tuotteistetulla ja paikalliselle markkinalle istuvalla sovelluksella voi onnistua.

Jos tavoitteenasi on rakentaa volyymibisnes myös Suomessa, pilvibrokerointikortti kannattaa katsoa.

 

Esa Tornikoski

 

PS. Elisa Appelsiini ja allekirjoittanut on paikalla Slush14-tapahtumassa.

 

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa IT-päättäjät, Palvelut, Pilvipalvelut, Sovelluskehitys, Teknologiat, Trendit ja innovaatiot, Visio, Yleinen Merkitty: , , , , , , ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>