Yrittäjän muistilista: kuusi vinkkiä liiketoiminnan tuoreutukseen

Esa Tornikoski 15.12.2014

 

Vuoden lopulla talouslehdet ja yrittäjäsivustot listaavat pk-yrittäjälle muistilistoja tulevan vuoden tärkeistä määräpäivistä. Listat ovat lähinnä moninaisten velvollisuuksien kokoelmia: lakisääteisten maksujen määräpäivät, verotusarvot ja verokannat. Toki kaikki tuo on hoidettava, mutta uuteen vuoteen valmistautuessa jokainen yrittäjä miettii varmasti myös miten myyn enemmän ja mistä ihmeestä yrittäjänä saisit lisää aikaa siihen.

Pienen ja keskisuuren yrityksen johto on kiireistä tuottavuuspaineiden ja muuttuvan liiketoimintaympäristön edessä. Onkin ymmärrettävää, ettei esimerkiksi ole ollut aikaa miettiä tuottavuustyökalujen hankintaa tai että riskienhallinta ja tietoturva ei ole riittävällä tasolla.

Millä työkaluilla yrittäjä voi virittää oman yrityksensä myynnin paremmaksi ja siinä sivussa hallita riskejä? 
Ehdotan, että kun haluat säästää aikaa, rahaa ja hermojasi ota omalle Yrittäjän muistilistallesi myös seuraavat kuusi asiaa:

1. Heitä turhat, käyttämättömät tai alikäytetyt sovellukset romukoppaan. Irtisano turhat ohjelmistolisenssit ja hanki uudet fiksusti (vaikka Elisa Pilvi -sovelluskaupasta).
Tulos: rahan säästö ja helpompi hallinto. Lue lisää aiheesta aikaisemmasta blogikirjoituksesta.

2. Päivitä myynnin sovellukset tälle vuosikymmenelle, ja pistä myyjälle kunnon luuri käteen. Myynnin tehokkuuteen voi vaikuttaa valtavasti kunnollisella myynnintukisovelluksella ja myyjän liikkuvan työn tukemisella. Kukapa meistä ei kaipaisi lisää myyntiliidejä ja kauppaa. Kentällä liikkuvalle myyjälle pääsy asiakas- ja prospektitietoon kännykällä tai tabletilla on kullanarvoista. Kunnon rauta ja hyvät softat vähentävät varmasti myyjän päänsärkyä.
Tulos: tehokas ja onnellinen myyjä (ja myös asiakas nauttii), joka tuo lisää myyntiä.

3. Tehosta sähköistä markkinointia. Asiakkaan ostoprosessi on muuttunut ja siksi markkinointikeinojenkin on uudistuttava. Markkinoinnin osaajat pyörittävät tottuneesti asiakastietoja ja vääntävät kampanjoita. Hyvällä työkalulla säästät aikaa – ja myynti saa parempaa tukea. Useimmat pk-yritykset ovat jo siirtäneet suoramarkkinointikirjeet sähköisiksi (jos et vielä ole, kokeile vaikka Postiviidakkoa).
Tulos: keskusteleva ja kuunteleva ote kohderyhmiin yksisuuntaisen tiedottamisen sijasta. Lisää liidejä myynnille ja asiakastarpeesta oppimista.

4. Palvele asiakasta siellä missä asiakas on. Vanha totuus on voimissaan: asiakaskunta haluaa palvelua uusilla tavoilla ja uusissa kanavissa ja etsii tietoa verkosta ennen kuin mahdollisesti soittaa sinulle. Varmista, että myös aspa-työkalut ovat ajan tasalla.
Tulos: Onnistuneet asiakaskohtaamiset ja asiakkaan kuuntelu auttavat palvelujen kehittämisessä, ja totta kai asiakastyytyväisyydessä.

5. Varmista yrityksesi liiketoimintatieto. Mikään ei ole niin kallista kuin vaikkapa kallisarvoisen asiakastiedon menettäminen esim. tietokoneen kovalevyn tuhoutuessa. Satsaa nyt ammattimaiseen varmistuspalveluun. Se on kuin hyvä vakuutus.
Tulos: Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen astetta paremmaksi.

6. Investoi tietoturvaan muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Mobiiililaitteet lisääntyvät ja liikkuva työtapa yleistyy. Sen myötä laitteiden ja yrityksen liiketoimintatiedon turvaaminen on enemmän kuin ajankohtaista. Fiksu yritys investoi tietoturvapalveluihin, ne ovat nykyään hyvin edullisia eivätkä enää jumita laitteitasi kuten joskus ennen.
Tulos: Riskienhallinnan perustaso kunnossa. Varmistaa myös osaltaan liiketoiminnan jatkuvuuden häiriötilanteissa.

Monet tapaamani pk-yritysjohtajat kertovat kaipaavansa parempaa tietoa, kontrollia ja lisää aikaa sovellussalkun kehittämiseen, ”kunhan kiireiltäni ehdin”. Miten tämä haaste sitten taklataan? Hyvän ajanhallinnan oppiminen on oma lukunsa. Yrityksen käyttämät toimintatavat ja työkalut ovat tärkeä osa tätä uusiutumisen ja onnistumisen yhtälöä. Kannattaa varmistaa, että yrityksesi työkaluvalinnat ja tietoturva ovat kunnossa vuodelle 2015! Yritän osaltani auttaa asiakasyrityksiämme kehittämällä Elisa Pilvi -sovelluskauppaa suuntaan, joka antaa pk-yrityksen avainhenkilöille joululahjaksi lisää aikaa kehittämiseen.

Onnea vuoden 2015 myyntiin ja liiketoiminnan kehittämiseen!

Esa Tornikoski ja koko Elisa Pilvi –tiimi

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa IT-päättäjät, Palvelut, Pilvipalvelut, Työn tuottavuus, Vinkit, Yleinen Merkitty: , , , , , , , ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>