LiveChat on ysäriä, nyt tulee WhatsApp

Mitä tänään syötäisiin? Tuttu pähkäilyn aihe monen perheen ruokavastaavalla lähes päivittäin. Auttaisiko, jos voisit ottaa kännykälläsi kuvan kaapeista löytyvistä ainesosista, lähettää kuvan palveluun ja saada sieltä nopeasti takaisin ehdotuksen reseptistä? Ja tarvittaessa saat ohjeita vaihe vaiheelta kokkauksen edetessä.

Osallistuin maaliskuun alussa Haaga-Helian ammattikorkeakoulun tulevaisuusfoorumiin. Vuosittain järjestettävä kutsuvierastilaisuus on kurkistus paitsi tulevaisuuteen, myös tämän hetken trendeihin. Monen mielenkiintoisen aiheen joukosta mieleen jäi erityisesti WhatsAppin käyttö markkinoinnin työkaluna.

WhatsApp lienee meistä useimmille tuttu sovellus. Yle Uutisten Taloustutkimuksella teettämän kyselyn perusteella 37 prosenttia vastanneista käyttää WhatsAppia. WhatsApp ja vastaavat palvelut korvaavat kovaa vauhtia perinteiset tekstiviestit, kuten Viestintävirasto raportoi. Pian myös puhelut ovat vaarassa, sillä WhatsApp tarjoaa pian mahdollisuuden myös puheluihin. Olemassa on jo testiversio Androidille.

Käytän sovellusta itsekin ahkerasti viestittelyyn, 7-70-vuotiaiden vastinparien kanssa. Ennen tulevaisuusfoorumia en kuitenkaan osannut – tai halunnut – ajatella WhatsAppia markkinointikanavana, vaikka kerran olenkin saanut sovellukseen markkinoinnilta haiskahtavan viestin. Olin tyytyväinen, kun löysin sovelluksesta nopeasti keinon estää lähettäjän viestit, eikä uusia mainoksia muistakaan numeroista ole tullut.

Maailmalla yritykset ovat kuitenkin valjastaneet WhatsAppin käyttöönsä tavoilla, joista itsekin kuluttajana voisin kuvitella hyötyväni. Foorumissa puhunut some-asiantuntija Lasse Rouhiainen kertoi Hellmann’s-majoneesiyrityksen WhatsCook-palvelusta. Se on WhatsAppia käyttävä reseptipalvelu, jossa kokit neuvovat, kuinka loihdit kaapeista löytyvistä raaka-aineista ruoka-annoksen, vaihe vaiheelta, ja kokit jopa muistuttavat, kun sinun pitää ottaa ruoka pois uunista. Tämä Youtube-video kertoo siitä enemmän: WhatsCook.

Monen yrityksen kotisivulla löytyy mahdollisuus livechattiin asiakaspalvelun kanssa. Olen käyttänyt sellaista esimerkiksi, kun minulla on ollut kysyttävää Elisa Viihteestä. Livechat on kätevä väline, kun on tietokoneen äärellä, mutta mobiilistuvassa maailmassa se alkaa olla ”ihan ysäriä”, kuten eräs The Telegraph lehden haastattelema henkilö toteaa jutussa WhatsApp-sovelluksen hyödyntämisestä pienyrityksissä.

Samassa Telegraphin jutussa on muutamia lisäesimerkkejä, miten pienyritykset ovat alkaneet hyödyntää WhatsAppia viestiessään asiakkaidensa kanssa. Timanttisormuksia valmistavan Rare Pinkin asiakkaat voivat kysyä lisätietoja tuotteista ja saavat esimerkiksi timantin säihkeen hyvin esitteleviä videoita WhatsAppin kautta. Muotisuunnittelija Roberto Revilla puolestaan toteaa säästäneensä viimeisen vuoden aikana 320 työtuntia WhatsAppin pikaviestien avulla. Asiakkaat vastaavat pikaviesteihin huomattavasti nopeammin kuin sähköposteihin.

Kukaan tuskin haluaa WhatsAppiin tyrkytettyjä mainosviestejä, vaan blokkaa sellaiset pois, kuten minäkin tein. Mutta silloin, kun viesteistä on edellä kuvattujen kaltaista hyötyä ja lisäarvoa, ei se enää tunnukaan palvelun tuputtamiselta. En osta useinkaan timanttisormuksia ja vielä harvemmin (lue: en koskaan) teetän pukuja muotisuunnittelijalla. Mutta reseptivinkkien lisäksi voisin kuvitella hyötyväni palvelusta vaikkapa jotain tiettyä huonekalua etsiessäni. Suomalaisista yrityksistä ainakin Expert tarjoaa WhatsAppia yhtenä asiakaspalvelunsa kanavana. Millaisissa tilanteissa sinä mielelläsi kysyisit myyjältä lisätietoja tuotteesta tai palvelusta mobiililaitteella?

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Trendit ja innovaatiot Merkitty: , ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>