Skype for Business tulee

Aluksi esittäisin muutaman kysymyksen:

  • Onko yrityksenne sijoittunut maantieteellisesti laajalle alueelle?
  • Onko mitään teknistä keinoa, millä voisit ottaa yhteyttä ekosysteeminne jäseniin menemättä joka kerran heidän luokseen?
  • Voitteko säästää henkilökunnan aikaa ja tehostaa sen toimintaa helposti jollain teknisellä apuvälineellä?
  • Olisiko työntekijöille hyvä saada etätyöskentelyn mahdollistamat välineet? (www.etatyopaiva.fi) Sellaiset, jotka toimivat eivätkä maksa mansikoita.

Tosiasia tämän päivän organisaatioissa on se, että työtä tehdään, mielellään tehtäisiin silloin kuin se itselle sopii. Organisaatioiden tulee pystyä tarjoamaan työntekijöilleen asianmukaiset työvälineet, jotka mahdollistavat työn tekemisen ajasta ja paikasta riippumatta, varsinkin kun kilpaillaan osaavista tietotyöläisistä.

Edellä esitetyt seikat johtavat samaan pisteeseen: kommunikointiin ihmisten kanssa. Ihmisethän työt tekevät keskenään, eivät asiat tai koneet. Työelämässä sähköisen viestinnän perustana toimii sähköposti, perusasia, jota ilman harva yritys tulee toimeen. Puheen ja pikaviestinnän käyttö yhden sovelluksen kautta alkaa olla yritysmaailmassa yhtä normaalia ja jokapäiväistä kuin sähköpostinkin käyttö. Olet työn ulkopuolella todennäköisesti käyttänyt Skypeä tai ainakin törmännyt siihen jossakin yhteydessä. Skype tarjoaa pikaviestinnän eli chattailun, ja videokuvan sekä puhelut saman ohjelmiston kautta. Kuluttajapuolella Skype on ollut menestys ja siitä on pidetty käyttäjien keskuudessa. Tätä väittämää tukee se, että Skypen käyttäjämäärät ja sen välittämät puheminuutit ovat valtavia:

  • 500 miljoonaa latausta pelkästään Android-laitteille
  • 50 miljardia puheminuuttia kuukaudessa
  • 38 % paikallisista kaukopuheluista maailmassa soitetaan Skypestä

Hurjia lukuja. Mitä jos jotakin samankaltaista olisi saatavilla yrityspuolelle ja ammattikäyttöön? Jotakin semmoista, millä voisin ottaa pikayhteyden kollegaani ad hoc tai voisin hoitaa myynnin viikkopalaverin kotitoimistolta käsin niin, että voisin jakaa videopalaverissa Excelin tulevan kuun myyntitavoitteista. Kun tämä kokous olisi vielä järjestetty helposti kalenterivarauksen kautta, ja kokoustajat voisivat keskustella keskenään, tilannehan olisi erinomainen. Jos toivomuslistalle vielä lisäisi sen, että kokoukseen liittyminen tapahtuu suoraan ilman sen kummempaa säätämistä ja kokouksen aikainen käyttö sujuisi ilman ohjekirjaa, niin jo alkaa olla palaset kohdallaan.

Microsoftilla on pitkä kokemus sähköisen viestinnän tekemisestä. Evoluutio Messengeristä todella suositun Lyncin kautta SkypeForBusinekseen on nyt edessämme. SkypeForBusiness tulee olemaan suunnannäyttäjä sille, millainen video- ja viestintäpalvelun tulee tänä päivänä olla. Itse käytän päivittäin Lynciä kokoustamiseen, etäpäivinä sekä hoidan pikaiset kysymykset chatin kautta. Viime viikon maanantaina latasin koneelleni SkypeForBusineksen. Se kieltämättä näyttää hyvältä, samalla Lync-käyttäjälle varsin tutulta. Siinä on oikeasti haettu kuluttajapuolen Skypestä toiminteita ja parempaa käytettävyyttä nykyiseen Lynciin verrattuna. Minun on silti pakko myöntää, että WOW-efekti jäi saamatta. Automiehenä aloin verrata Microsoftin matkaa Messengeristä tähän hetkeen Volkswagen Passattiin: Sitä on valmistettu pitkään, jokaisessa malliuudistuksessa siitä hiotaan edellistä parempi, koskaan se ei irrottele muotoilullisesti ja se on kaikin tavoin saksalaisen insinöörin näköinen. Se on vähän harmaa siitä syystä, että kaikki ominaisuudet toimivat juuri niin kuin pitääkin. (Blogisti liikkuu arkimatkat vuoden 2000 Passat Variantilla.) Toisaalta, Passat on vuoden auto ja niitä myydään maailmanlaajuisesti noin kahden auton minuuttivauhdilla. Toimintamalli on tällöin varsin perusteltu, niin tehtaan kuin asiakkaidenkin kannalta.

Lopuksi pari näyttökuvaa SkypeForBusineksesta:

Verkkokokousnäkymä    

    Skype4B_verkkokokousnäkymä

Oman työpöydän jakaminen kokoukseen osallistujille

Skype4B_työpöydän_jakaminen

Kollegan hakeminen ”puhelinluettelosta”

Skype4B_kontaktilista

Microsoft aloittaa SkypeForBusiness päivitykset 14.4.2015 alkaen. Päivitykset on suoritettu 30.4. mennessä. Kaikkien Elisa Toimisto 365 -asiakkaiden nykyiset Lyncit päivitetään tämän aikataulun puitteissa. Asiakkaalta ei vaadita mitään toimia päivityksen suhteen. Kaikki tapahtuu automaattisesti. Toki uusi ilme voi hieman yllättää ensimmäisellä käyttökerralla.

Kannattaa pysyä kanavalla; kerromme jatkuvasti lisää tietoa Skype For Busineksen ominaisuuksista ja siihen siirtymisestä nykykäyttäjille.

Reilun viikon Skype For Business käyttökokemuksen jälkeen voi todeta, että päivittäminen ja siirtyminen Lyncistä tapahtui sujuvasti ja varsin helposti. Parantuneen käytettävyyden ja visuaalisuuden kautta Skype For Business on varsin onnistunut. Skype For Business on hyvä työkalu, kuten on Passatkin.

Timo

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Aktiivikäyttäjät, IT-ammattilaiset, Lync, Teknologiat, Toimisto 365, Yleinen Merkitty: , ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>