Eestä deehen eli e-busineksestä digiaikaan

Vieläkö muistat vuosituhannen vaihteen? Millenium oli iso juttu. Tietojärjestelmiä rukattiin kuumeisesti ymmärtämään uuden vuosituhannen päivämääriä. Silti takaraivoissa jäyti pieni pelko, että 1.1.2000 klo 00:01 kaikki järjestelmät tilttaavat. No, kuten tiedämme, niin ei käynyt.

Entä muistatko e-Busineksen, tuon vuosituhannen vaihteessa vallinneen tietotekniikan megatrendin? Trendi toi e-etuliitteen mukaan monenmoiseen, kun liiketoiminnat ja palvelut alkoivat todenteolla sähköistyä.

Ei e-business ole minnekään kadonnut nyt 15 vuotta myöhemmin. Päinvastoin. Siitä on tullut niin normaali osa arkeamme, niin työpaikalla kuin vapaa-ajallakin, ettei sitä yleensä tule edes ajatelleeksi. Vaatteita ja elektroniikkaa ostetaan yhä enemmän verkosta, pankki- ja vakuutusasiat hoidetaan pääasiassa verkossa, uutisia ja lehtiä luetaan verkossa. Työpaikoilla järjestelmät on integroitu toisiinsa niin yrityksen sisällä kuin ulkopuolellekin. Osto- ja matkalaskut käsitellään sähköisesti, myyntilaskut viuhahtavat myyjältä ostajalle e-laskuina.

Kun nyt sitten hehkutetaan digibusinesta, niin mistä oikein on kyse? Onko e-business tehnyt comebackin uudella termillä?

Ei sentään. E-business on perusta, jolle digibusiness rakentuu. Gartner määrittää digibusineksen ”sellaisten uusien liiketoimintamallien luomiseksi, joissa digitaalisen ja fyysisen maailman raja hämärtyy”. Tarkoittaa käytännössä vaikkapa sitä, että ruokakaupassa ostoskärryissä oleva näyttö kertoo sinulle lisätietoja tuotteesta, kun luet sen viivakoodin. Voit myös skannata tuotteen mukaan ostoksiisi, ja maksaa ostokset automaattisesti kaupasta poistuessasi.

Digitaalinen business on elämyksiä. Arkiset ruokaostoksetkin tuntuvat uudenlaisilta, kun ostoskärry osaa järjestelmään kertyneen tiedon perusteella ehdottaa, mitä ostaisit. Jos on tulossa juhlat tai muuten kaipaat vaihtelua, osaa se ehdottaa sinulle vaihtoehtoja ja opastaa oikealle hyllylle myymälässä. Tai tietenkin voit hoitaa ruokaostokset kokonaan verkossakin. Tai kenties jonain päivänä metroa odotellessa asemalla, kuten Koreassa.

Kun digitaalisuutta vielä höystetään esineiden internetillä ja sen tuomilla mahdollisuuksilla, ovat uuden teknologisen vallankumouksen ainekset kasassa. Maailma on taas 15 vuoden päästä taatusti melko lailla erilainen kuin nykyään, ainakin mitä tulee tavaroiden ja palveluiden hankkimiseen.

Digitaalisuuden mahdollisuuksiin on syytä tarttua. Se on jo nähty, miten yrityksen käy, jos se ei siirtynyt e-businekseen riittävän ajoissa. Mutta pelottelut sikseen. Digitaalisuus on ennen kaikkea mahdollisuus, ei uhka.

Jaa tämä artikkeli:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Google+:ssa Jaa Pintrestissä Jaa LinkedIn:issä
Julkaistu kohteessa Trendit ja innovaatiot Merkitty: ,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>